Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Online časopis

Meet the buyer v sektore IT zákaziek

Dátum: Rubrika: Články

Akcie „Meet the byuer“, čiže priestor pre uchádzačov o verejné zákazky „stretnúť“ svojho nákupcu, sa začína presadzovať aj v podmienkach verejného obstarávania na Slovensku. Ide o neformálny spôsob komunikácie verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa s dodávateľmi, ktorého hlavným cieľom je zoznámiť potenciálneho dodávateľa (potenciálneho uchádzača o verejnú zákazku) s plánmi verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa ohľadom pripravovaných zákaziek. Stretnutie s dodávateľmi nemá pevne stanovenú štruktúru, je na zvážení každého verejného obstarávateľa, akú formu zvolí a aký okruh informácií poskytne alebo si vymení s účastníkmi trhu. V zahraničí má tento formát dlhoročnú tradíciu, na Slovensku sa postupne udomácňuje. Ide o určitú alternatívu k prípravnej trhovej konzultácii, ktorá sa na rozdiel od Meet the buyer už týka konkrétnej verejnej zákazky, pričom Meet the buyer je spravidla poňatý podstatne širšie a zameriava sa na predstavenie určitých inštitútov verejného obstarávania, ktoré záujemcovia/uchádzači napríklad málo využívajú a najmä podáva základnú informáciu o viacerých zákazkách, ktoré sú v štádiu prípravy a môžu byť v dohľadnej dobe vyhlásené. Tieto akcie môžu organizačne nenáročným spôsobom podporiť strategické nakupovanie a následne aj širšiu hospodársku súťaž medzi dodávateľmi a vzbudiť väčšiu dôveru účastníkov trhu v procesy verejného obstarávania. Cieľom tohto článku je predstaviť Meet the buyer, ktorý bol realizovaný Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (ďalej len „MIRRI“) koncom roku 2022 so zameraním na sektor IT zákaziek, a najmä predstaviť spätnú väzbu účastníkov trhu na vybrané otázky k jednotlivým inštitútom verejného obstarávania priamo od potenciálnych uchádzačov, ktoré môžu verejným obstarávateľom a obstarávateľom slúžiť ako zaujímavý prieskum.

MEET THE BUYER V PODMIENKACH MIRRI
MIRRI pozvalo koncom roku 2022 viac ako 100 zástupcov reprezentujúcich potenciálnych uchádzačov v sektore IT zákaziek na akciu "Meet the buyer", ktorej cieľom bolo získať spätnú väzbu od týchto subjektov na vybrané aspekty nastavenia verejných zákaziek, aby mohla byť táto spätná väzba použitá v pripravovaných zákazkách verejného obstarávania. Hospodárskym subjektom, ktoré prejavili záujem o účasť, bolo sprístupnených viac ako 40 otázok pokrývajúcich viaceré fázy verejného obstarávania, pričom vyhodnotenie tejto "ankety" prebehlo v decembri 2022 práve za účasti tých IT firiem, ktoré pozitívne zareagovali na možnosť vyjadriť sa k vybraným otázkam. V druhej časti samotného stretnutia s dodávateľmi boli pozvané IT firmy oboznámené s najčastejšími nedostatkami, ktorých sa uchádzači dopúšťajú pri príprave ponúk, a napokon boli predstavené základné obrysy pripravovaných zákaziek verejného obstarávania. Zber odpovedí prebiehal v termíne od 15. novembra 2022 do 25. novembra 2022, oslovených bolo 103 spoločností, pričom pozitívne zareagovalo 30 spoločností. Cieľom bolo osloviť nielen "štandardných" uchádzačov o zákazky verejného obstarávania, ale aj IT spoločnosti, ktoré sa dosiaľ verejným zákazkám vyhýbali, zrejme aj z dôvodu určitej nedôvery v postupy verejného obstarávania. Nižšie si predstavíme niektoré otázky z prieskumu a spätnú väzbu na vybrané otázky (v % vyjadrení), spolu s krátkym komentárom, ak to bolo relevantné.
PRÍPRAVNÉ TRHOVÉ KONZULTÁCIE (PTK)
(1) Dodávateľ preferuje vedenie prípravných trhových konzultácií:

a) písomne formou mailovej komunikácie – 10 %,

b) on-line (napr. cez platformu MS Teams) – 31%,

c) osobné stretnutie so zástupcami verejného obstarávateľa – 59 %.

Z uvedeného jasne vyplynulo, že potenciálni uchádzači preferujú osobné stretnutie, v rámci ktorého môže dôjsť k najpresnejšej výmene informácií a účastníci PTK môžu bezprostredne reagovať na kladené otázky. Nevýhodou pre verejného obstarávateľa vo vzťahu k vedeniu prípravných trhových konzultácií formou osobných stretnutí je potreba vyhotovenia zápisnice (týka sa aj on-line stretnutí), ktorá by mala byť následne verifikovaná aj druhou stranou, pričom v prípade písomných konzultácií je poskytnutá písomná spätná väzba zo strany účastníka trhu už rovno aj záznamom z konzultácií, ktorá je pripravená na zverejnenie na webovom sídle verejného obstarávateľa, čím dochádza k šetreniu drahocenného času.
(2) Prípravné trhové konzultácie je vhodnejšie viesť:

a) individuálne s každým osloveným záujemcom – 55 %,

b) spoločne so všetkými ďalšími účastníkmi PTK – 45 %.

V tejto súvislosti treba uviesť, že zákon č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZVO") v § 25 nepreferuje ani nezakazuje žiadnu formu, ale v záujme odstránenia akéhokoľvek priestoru na možné dohody obmedzujúce súťaž je "bezpečnejším" variantom PTK ich individuálne vedenie.
(3) V rámci prípravných trhových konzultácií je z hľadiska dodávateľa žiaduce zachovať jeho anonymitu v rámci zápisníc, ktoré sú zverejnené na webovom sídle verejného obstarávateľa?

a) áno – 72 %,

b) nie – 28 %.

(4) Prípravné trhové konzultácie by sa mali zamerať najmä na:

a) opis predmetu zákazky – 38 %,

b) podmienky účasti vo verejnom obstarávaní – 10 %,

c) kritériá na vyhodnotenie ponúk – 10 %,

d) iné – 42 % (v tejto časti účastníci uviedli, že by malo ísť o kombináciu vyššie uvedených možností).

PREDPOKLADANÁ HODNOTA ZÁKAZKY (PHZ)
(5) Je údaj o predpokladanej hodnote zákazky relevantný pre dodávateľa (prebieha kalkulácia ceny za predmet zákazky aj s ohľadom na určenú výšku PHZ)?

a) áno – 80 %,

b) nie – 12 %,

c) čiastočne – 8 %.

(6) Uvádzajú dodávatelia reálny údaj o cene za predmet zákazky, ak ich verejný obstarávateľ požiada o určenie PHZ, alebo je bežnou obchodnou zvyklosťou, že ceny uvedené v rámci určenia PHZ sú vyššie?

a) uvádzajú bežné obchodné ceny – 38 %,

b) ceny sú vyššie, keďže dodávateľ nechce prezradiť svoj zámer o konečnej cene, ktorú predloží v rámci súťaže – 62 %.

Tu sa potvrdilo, že určovať PHZ prieskumom trhu formou oslovenia vybraných záujemcov môže mať za následok skreslený údaj o PHZ, ktorý bude vyšší, a teda nekopíruje reálny odhad trhovej ceny. Potenciálni uchádzači zrejme z dôvodu obchodnej taktiky "neodkryjú karty" hneď v prípravnej fáze verejného obstarávania a k reálnej cene určité % pripočítajú. Z uvedeného si možno zobrať poučenie, že ak chce mať verejný obstarávateľ pokiaľ možno čo najreálnejší údaj o PHZ a je to objektívne možné (s ohľadom na predmet zákazky), použije údaje o reálne zazmluvnených zákazkách (identifikovaných napr. prostredníctvom Centrálneho registra zmlúv).
(7) Na otázku, z akých dôvodov dodávateľ nereaguje na dopyt verejného obstarávateľa na predloženie cenovej ponuky pre účely určenia PHZ účastníci uviedli nasledujúce:

a) zložitá alebo nepresná dokumentácia,

b) málo času na vypracovanie ponuky,

c) časová náročnosť vypracovania ponuky,

d) ide o neplatenú službu.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.