13306-5000/2020
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 30.9.2020
Elektronickou poštou z 31.8.2020 ste sa na nás obrátili so žiadosťou o metodické usmernenie k
zákonu č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
Vo svojej žiadosti uvádzate, že Dopravný podnik mesta Považská Bystrica s.r.o. (ďalej len
„dopravný podnik“) bol založený verejným obstarávateľom - mestom Považská Bystrica a bude vykonávať
služby verejnej mestskej hromadnej dopravy.
Ďalej uvádzate, že mesto Považská Bystrica je 100%-ným vlastníkom dopravného podniku.
Pýtate sa, či bude dopravný podnik považovaný za verejného obstarávateľa podľa
§ 7 zákona o verejnom obstarávaní, osobu podľa
§ 8 zákona o verejnom obstarávaní alebo
obstarávateľa podľa § 9 zákona o verejnom
obstarávaní?
V predmetnej veci Vám poskytujeme nasledovné metodické usmernenie.
Prioritne Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) uvádza, že je vecou spoločnosti, aby
vyhodnotila svoj status v súvislosti s definíciou verejného obstarávateľa podľa
§ 7 ods. 1 písm. d) v spojení s
§ 7 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní, s
definíciou osoby podľa § 8 zákona o verejnom
obstarávaní, ako aj s definíciou obstarávateľa podľa
§ 9 zákona o verejnom obstarávaní. Úrad môže
relevantne posudzovať postavenie tejto spoločnosti vo väzbe na povinnosti podľa
zákona o verejnom obstarávaní až pri výkone dohľadu
nad verejným obstarávaním.
Podľa § 7 ods. 1 písm. d) zákona o verejnom
obstarávaní verejným obstarávateľom na účely tohto zákona je aj právnická osoba, ktorá spĺňa
požiadavky podľa odseku 2 tohto ustanovenia. V pozícii verejného obstarávateľa je teda subjekt,
ktorý spĺňa súčasne tri nasledujúce podmienky
1) je právnická osoba,
2) je založený alebo zriadený na osobitný účel plnenia potrieb všeobecného záujmu, ktoré nemajú
priemyselný alebo obchodný charakter a
3) spĺňa aspoň jednu z podmienok uvedených v § 7
ods. 2 písm. a) až c) zákona o verejnom obstarávaní a to, že
a) je úplne alebo z väčšej časti financovaný verejným obstarávateľom podľa odseku 1 písm. a) až
d),
b) je kontrolovaný verejným obstarávateľom podľa odseku 1 písm. a) až d) alebo
c) verejný obstarávateľ podľa odseku 1 písm. a) až d) vymenúva alebo volí viac ako polovicu
členov jeho riadiaceho orgánu alebo kontrolného orgánu.
Pre naplnenie definičných znakov verejného obstarávateľa podľa
zákona o verejnom obstarávaní je rozhodujúce, že daný
subjekt musí súčasne spĺňať 1. a 2. podmienku a zároveň aspoň jednu z podmienok 3 a), 3 b) alebo 3
c).
Problematike statusových požiadaviek verejného obstarávateľa (osobitne verejného obstarávateľa
podľa § 7 ods. 1 písm. d) zákona o verejnom
obstarávaní) sa úrad venoval v metodických usmerneniach č. 8863-5000/2020, č. 5975-5000/2020,
č. 3634-5000/2019, č. 3897-5000/2019, č. 7317-5000/2018 a napr. aj v rozhodnutiach č.
14178-3000/2019, č. 8814-6000/2018 alebo v rozhodnutí Rady úradu č. 13976-9000/2018 , pričom
vychádzal z nasledovného:
Podľa bodu 10 Preambuly smernice Európskeho parlamentu a Rady č. 2014/24/EÚ z 26. februára 2014 o
verejnom obstarávaní a o zrušení smernice č. 2004/18/ES (ďalej len „smernica 2014/24/EÚ“) pojem
„verejní obstarávat