13806-5000/2021
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 22.12.2021
Elektronickou poštou zo dňa 26.11.2021 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej
len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
Skutkový stav žiadosti, cit.: „Prvá otázka: Zavádza sa nová možnosť priameho rokovacieho konania
podľa § 115 ods. 3 zákona o verejnom
obstarávaní okrem iného aj v prípade, ak pôvodný dodávateľ stratil v priebehu plnenia
pôvodnej zmluvy alebo rámcovej dohody schopnosť splniť zmluvný záväzok alebo odstúpil nezákonným
spôsobom od zmluvy. V tomto prípade zákon dáva možnosť otvoriť rokovanie s uchádzačom, ktorý sa vo
verejnom obstarávaní na základe kritérií na vyhodnotenie ponúk umiestnil ako ďalší v poradí. V praxi
veľmi vítame túto možnosť. Zákon ustanovuje aj ďalšie podrobnosti, ktoré treba splniť, čomu
rozumieme.
Vynára sa však otázka, či je možné tento postup rokovacieho konania aplikovať aj v prípade, ak by
došlo k tomu, že pôvodný dodávateľ by stratil schopnosť plniť zmluvu len čiastočne - napríklad v
určitej položke, ktorú je však možné oddeliť od ostatných položiek. Ako príklad uvediem zmluvu o
dielo na rekonštrukciu veľkej budovy, kde by pôvodný dodávateľ stratil schopnosť plniť záväzok
napríklad stratou živnostenského oprávnenia pre zrealizovanie vykurovania alebo by napríklad pôvodný
dodávateľ potravín odstúpil od zmluvy v časti, ktorú už nechce dodávať napr. v časti dodávky
zemiakov. Bolo by možné v takomto prípade využiť postup priameho rokovacieho konania podľa
§ 115 ods. 3 a uzavrieť zmluvu na tú časť
zmluvy, ktorá je týmto dotknutá s tým uchádzačom ktorý v tejto časti bol najlacnejší?
Nemusí ísť dokonca možno ani o uchádzača ktorého celková ponuka bola na druhom mieste, ale v
tejto oddeliteľnej časti mal najlacnejšiu ponuku. Samozrejme, ak by sa táto časť zmluvy oddeliť
samostatne nedala, neprichádzal by tento postup do úvahy, ale v praxi sú časté zmluvy, kde sa dá
nejaká časť oddeliť.
Druhá otázka:
Ako druhá nás zaujíma otázka, či bude Úrad pre verejné obstarávanie viesť zoznam verejných
funkcionárov podľa § 11 ods. 1 písm. c) zákona o
verejnom obstarávaní? Alebo či v spolupráci s Ministerstvom spravodlivosti SR bude upravený
register partnerov verejného sektora tak, aby bolo z neho priamo zrejmé, či v prípade verejných
funkcionárov, ktorí sú konečným užívateľom výhod ide o verejného funkcionára podľa
§ 11 ods. 1 písm. c) zákona o verejnom
obstarávaní?
Tretia otázka:
Ako tretia sa vynára otázka, ktorá súvisí s novelou
§ 40 ods. 5 písm. a) zákona o verejnom
obstarávaní, podľa ktorého:
Verejný obstarávateľ a obstarávateľ sú povinní pri vyhodnotení splnenia podmienok účasti
uchádzačov alebo záujemcov, ktoré sa týkajú technickej spôsobilosti alebo odbornej spôsobilosti
podľa § 34 ods. 1 písm. a) alebo
písm. b), zohľadniť referencie uchádzačov
alebo záujemcov uvedené v evidencii referencií podľa §
12, ak takéto referencie ku dňu predloženia ponuky alebo žiadosti o účasť existujú a uchádzač
alebo záujemca ich v ponuke alebo žiadosti o účasť identifikoval.
Ako má verejný obstarávateľ postupovať v prípade, ak ku dnu predloženia ponuky Referencia
neexistuje v Evidencii referencie podľa § 12
(napríklad z dôvodu, že verejný obstarávateľ ju do evidencie referencii nezapísal), ale reálne už
táto referencia existuje? Bude možné, ak by uchádzač identifikoval vo svojej ponuke práve takúto
referenciu ju uznať aj v prípade, ak ju verejný obstarávateľ do evidencie referencii nahrá až po
dni, v ktorom bola predložená ponuka? Alebo takúto referenciu nemôžeme uznať? Čo v prípade, ak by
išlo o jedinú referenciu a v dôsledku jej neuznania by malo dôjsť k vylúčeniu uchádzača?“
V predmetnej veci Vám poskytujeme nasledovné metodické usmernenie.
Podľa § 147 písm. h) zákona o verejnom
obstarávaní Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) usmerňuje metodicky účastníkov
procesu verejného obstarávania. Úrad v rámci metodického usmerňovania nepreberá kompetencie
jednotlivých verejných obstarávateľov alebo obstarávateľov pri realizácii konkrétnych verejných
obstarávaní, resp. nenahrádza oprávnenia a povinnosti, ktoré im z tohto postavenia vyplývajú pri
uskutočňovaní verejného obstarávania. Za účelom predídenia predčasnému konštatovaniu o porušení
zákona, ako aj kolízie s dohľadovými kompetenciami úradu, sa metodická činnosť úradu v zásade
obmedzuje na poskytnutie všeobecných odpovedí, resp. návodov na riešenie otázok, ktoré môžu
spôsobovať aplikačné problémy v praxi.
Zároveň upozorňujeme, že podľa rozsudku Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sp. zn.
5Sžf/39/2009 zo dňa 17.3.2010 metodický pokyn úradu nepredstavuje záväzný výklad
zákona o verejnom obstarávaní a ani nesprávny
metodický pokyn nemôže priniesť účastníkovi procesu verejné