4547-5000/2021
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 07.04.2021
Elektronickou poštou zo dňa 22.03.2021 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej
len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
Skutkový stav žiadosti, cit.: „Mesto Trenčín plánuje vyhlásiť obchodnú verejnú súťaž na predaj
majetku mesta objektu, v ktorom kedysi sídlilo kultúrno-komunitné centrum. Mesto teda predá pozemok
a starú stavbu subjektu, ktorý ponúkne najlepší návrh (kritéria budú cena a architektúra, ktorá je
pre mesto tiež dôležitá). Víťaz získa pozemok, zbúra starú stavbu a postaví tam polyfunkčný objekt a
max. 6 podlažiami, kde na prízemí objektu bude pre mesto vyčlenený samostatný nebytový priestor na
kultúrno-komunitné centrum (cca 960 m2). Polyfunkčný objekt bude vo vlastníctve víťaza súťaže
(predpokladáme, že neskôr investor predá jednotlivé nebytové priestory, prípadne byty tretím
osobám).
Výsledkom verejnej obchodnej súťaže bude teda uzatvorenie Kúpnej zmluvy a zmluvy o budúcej zmluve
o zriadení vecného bremena. Predmetom zmluvy teda bude:
I. dohoda medzi vyhlasovateľom, ako predávajúcim, a navrhovateľom, ako kupujúcim, o podmienkach
prevodu vlastníckeho práva k Predmetu kúpy za kúpnu cenu, ktorá bude výsledkom verejnej obchodnej
súťaže.
II. dohoda medzi vyhlasovateľom, ako budúcim oprávneným z vecného bremena, a víťazom verejnej
obchodnej súťaže, ako budúcim povinným z vecného bremena, o podstatných náležitostiach budúcej
zmluvy o vecnom bremene, na základe ktorej bude vyhlasovateľ, oprávnený užívať nebytový priestor v
nehnuteľnosti, ako kultúrno-komunitné centrum. Vecné bremeno bude zriadené bezodplatne, vyhlasovateľ
však bude povinný uhrádzať navrhovateľovi náklady vo výške nákladov na energie spotrebované pri
využívaní priestoru kultúrno-komunitného centra.
Inak povedané, víťaz obchodnej verejnej súťaže postaví na pozemku polyfunkčný objekt, ktorého
súčasťou bude aj cca 960 m2 kultúrno-komunitné centrum.
V tejto súvislosti a po preštudovaní viacerých usmernení a rozhodnutí UVO máme dve otázky:
1.
Prvá je otázka, či je alebo nie je možné nadobudnúť do vlastníctva budúci objekt nebytový
priestor v polyfunkčnom objekte, ktorý bude v budúcnosti zhotovený. Podľa nášho názoru toto
neprichádza do úvahy, ale pre odstránenie pochybností Vás prosíme o potvrdenie nášho názoru,
prípadne o radu, či by nebolo možné dosiahnuť to, aby mesto získalo do vlastníctva nebytový
priestor, ktorý vznikne a ak áno, tak ako.
Máme za to, že bez ohľadu na to, či by mesto uzavrelo zmluvu o budúcej zmluve, alebo by uzavrelo
len dohodu o uplatnení jednostrannej opcie mesta na kúpu kultúrno-komunitného centra, máme za to, že
by došlo k porušeniu zákona o VO.
Domnievame sa, že bez ohľadu na to, či by bol záväzok nazvaný opcia na kúpu alebo zmluva o
budúcej kúpnej zmluve, kde by oprávnenou stranou bolo len mesto Trenčín, právny úkon by sa vždy
posudzoval podľa svojho obsahu. Podľa § 35 ods. 2
Občianskeho zákonníka právne úkony vyjadrené slovami treba vykladať nielen podľa ich
jazykového vyjadrenia, ale najmä tiež podľa vôle toho, kto právny úkon urobil, ak táto vôľa nie je v
rozpore s jazykovým prejavom.
Výsledkom by v oboch prípadoch bolo, že mesto by v budúcnosti mohlo kúpiť stavbu, resp. časť
stavby, ktorá dnes ešte neexistuje.
Aj v judikatúre Súdneho dvora sa v tejto oblasti uplatňuje princíp posudzovania právnych úkonov
podľa ich obsahu, dovoľujeme si dať do pozornosti napr. rozhodnutie Súdneho dvora Európskej únie,
Vec C-536/07, Európska komisia proti Spolkovej republike Nemecko. Obdobne sa skutočným účelom
zmluvy, bez ohľadu na jej pomenovanie, zaoberal Súdny dvor napr. aj vo veci C 213/13.
Mesto ako vlastník nehnuteľností je oprávnené hospodáriť so svojím majetkom samostatne za
podmienok ustanovených zákonom. Pri nakladaní so svojím majetkom je mesto povinné rešpektovať
povinnosti a obmedzenia stanovené všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzi iným aj zákonom č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní.
Zákon o verejnom obstarávaní sa podľa
§ 1 ods. 2 písm. c) nevzťahuje na nadobúdanie
existujúcich stavieb alebo nájom existujúcich stavieb a iných nehnuteľností alebo nadobúdanie práv k
nim akýmkoľvek spôsobom financovania. Použitie tejto výnimky je podmienené existenciou stavby alebo
nehnuteľnosti, ktorú verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ nadobúda alebo nadobúda práva k nej;
predmetnú výnimku nie je možné použiť v prípade, kedy stavba alebo nehnuteľnosť ešte neexistuje. V
prípade výnimky podľa § 1 ods. 2 písm. c) zákona o
verejnom obstarávaní jej aplikácia neprichádza do úvahy, napr. v prípade, ak verejný
obstarávateľ, resp. obstarávateľ prevedie vlastníctvo k stavbe, resp. k pozemku na iný subjekt,
pričom po uskutočnení stavby (rekonštrukcii stavby, resp. realizácii novej stavby) túto odkúpi
odvolávajúc sa na ustanovenie § 1 ods. 2 písm. c)
zákona o verejnom obstarávaní.(...) Z uvedeného vyplýva, že objektívnym dôvodom na použitie
výnimky podľa § 1 ods. 2 písm. c) zákona o verejnom
obstarávaní je existencia stavby alebo nehnuteľnosti, ktorú verejný obstarávateľ, resp.
obstarávateľ nadobúda alebo najíma (napr. Metodické usmernenie UVO č. 12897-5000/2016).
Na aplikáciu článku 10 písm. a) smernice (§ 1 ods.
2 písm. c) zákona o verejnom obstarávaní) je rozhodujúce, či verejný obstarávateľ zadefinoval
požiadavky stavby, ako je uvedené v bode preambuly 9 smernice ("Realizácia stavby zodpovedajúcej
požiadavkám, ktoré stanovil verejný obstarávateľ, si vyžaduje, aby daný verejný obstarávateľ prijal
opatrenia na vymedzenie typu stavby alebo prinajmenšom, aby mal rozhodujúci vplyv na jej projekt.
Skutočnosť, že dodávateľ realizuje celú stavbu alebo jej časť vlastnými prostriedkami alebo
zabezpeč