3/2021
Všeobecné metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Pravidlá a postupy pri zabezpečovaní dodávok energií
Elektrickú energiu a zemný plyn možno bezpochyby označiť za kľúčové až kritické komodity, ktoré
sú nevyhnutné pre zabezpečenie činnosti v podstate akéhokoľvek verejného obstarávateľa alebo
obstarávateľa. Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) eviduje aktuálnu situáciu na trhu s
týmito základnými statkami, ako aj problémy s ktorými sa za posledné obdobie verejní obstarávatelia
stretli. V tejto súvislosti bolo doposiaľ vydaných niekoľko „adresných“ metodických usmernení, v
ktorých bola poskytnutá odpoveď na parciálne otázky, s ktorými sa verejní obstarávatelia ale aj
obstarávatelia na úrad obrátili1).
Z obsahu predmetných žiadostí, ako aj zo všeobecne prezentovaných informácií vo verejne
dostupných zdrojoch (ako sú napríklad masovokomunikačné prostriedky) vyplýva, že na aktuálnu
situáciu majú vplyv v podstate dva zásadné faktory. Prvým je ukončenie činnosti jedného z
dodávateľov na trhu s elektrickou energiou, v dôsledku čoho došlo k faktickému náhlemu zániku
existujúcich zmlúv a „prechodu“ k odberateľov k tzv. dodávateľovi poslednej inštancie na obdobie
najviac troch mesiacov2). Druhým faktorom je výrazný nárast cien, ktorého
následkom je zlyhávanie niektorých existujúcich rámcových kontraktov so zafixovanou maximálnou
hodnotou jednotkovej ceny, v ktorých je príznačná neochota zmluvných partnerov zúčastňovať sa tzv.
minisúťaží pre zabezpečovanie dodávok na budúci kalendárny rok, prípadne dlhšie obdobie. Taktiež
aktuálny nárast cien má vplyv aj na niektoré otvorené súťažné postupy, v ktorých možno zaznamenávať
nepredloženie žiadnych ponúk, ponúk so zdanlivo vysokými cenami, presahujúcim rámec očakávania zo
strany verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa. Uvedené môže byť spôsobené viacerými faktormi, a
to počnúc prirodzenými trhovými mechanizmami, nezávislými od verejnými obstarávateľa alebo
obstarávateľa až po nevhodne nastavené súťažné podmienky (podmienky účasti, zmluvné požiadavky,
lehota viazanosti ponúk...), nesprávne zvolený postup obstarávania, alebo nesprávne určená
predpokladaná hodnota, či nízka maximálna výška finančných prostriedkov, pokiaľ ide o zadávanie
zákazky prostredníctvom elektronického trhoviska.
Oba uvedené faktory spôsobili, že verejní obstarávatelia alebo obstarávatelia sú nútení
vyhlasovať nové verejné obstarávania, prípadne sú nútení proces zadávania zákazky zopakovať.
Uvedomujúc si závažnosť vzniknutej situácie a s ohľadom aj na potrebu predísť jej zopakovaniu v
budúcnosti, úrad považuje za potrebné uviesť nasledovné skutočnosti.
V súvislosti s rozhodovaní o spôsobe zabezpečenia dodávky energií je v prvom rade dôležité
uviesť, že verejný obstarávateľ je ten, ktorý rozhoduje o tom za akých podmienok bude obstarávať
príslušnú komoditu a zároveň nesie plnú zodpovednosť za správnosť nastavenia procesu zadávania
zákazky.
Príprava a plánovanie
Podľa § 10 ods. 3 zákona o verejnom
obstarávaní platí, že príprava a zadávanie zákaziek, koncesií a súťaže návrhov vrátane ich
klasifikácie podľa § 5 ods. 1 sa nesmú realizovať
so zámerom nedovoleného uplatnenia výnimky z tohto zákona alebo narušenia hospodárskej súťaže
bezdôvodným zvýhodnením alebo znevýhodnením určitých hospodárskych subjektov. Verejní obstarávatelia
a obstarávatelia sú povinní prijať potrebné opatrenia na zabezpečenie primeraného a včasného plnenia
svojich úloh, ktoré vyplývajú z osobitných predpisov3) a ktoré sú zároveň v
súlade s pravidlami verejného obstarávania.
Rovnako, s ohľadom na základné princípy verejného obstarávania, či povinnosti vyplývajúce z iných
všeobecne záväzných predpisov4) je verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ
povinný postupovať ako „dobrý hospodár“.
V nadväznosti na to, úrad v rámci svojej metodickej aj kontrolnej činnosti konštantne zdôrazňuje,
že kľúčovou fázou verejného obstarávania je plánovanie. Práve na túto fázu by sa mali verejní
obstarávatelia alebo obstarávatelia zamerať a zohľadniť rozsah svojich potrieb na dlhšie obdobie, a
nielen jednorazovo. Cieľom je zvolenie takej nákupnej stratégie, prostredníctvom ktorej sa dosiahne
hospodárny a efektívny výsledok (tak z pohľadu finančných, ako aj administratívnych nákladov) v
procese verejného obstarávania a zároveň aby nedošlo k umelému zužovaniu hospodárskej súťaže. V
rámci fázy plánovania a prípravy je nevyhnutné pre určenie postupu verejného obstarávania zodpovedať
si základné otázky, ktorými sú napr. výška predpokladanej hodnoty a spôsob jej určenia (výpočtu),
kritéria na vyhodnotenie ponúk, povaha jednotlivých plnení a ich objektívna oddeliteľnosť, resp.
neoddeliteľnosť a iné.
Postup zadávania zákazky sa určuje podľa § 5 zákona o
verejnom obstarávaní v závislosti od výšky predpokladanej hodnoty zákazky s prihliadnutím na
zatriedenie verejného obstarávateľa a kategóriu zákazky.
Pravidlá výpočtu predpokladanej hodnoty zákazky upravuje ustanovenie
§ 6 zákona o verejnom obstarávaní.
V prípade zákaziek na dodávku energií ide nepochybne o pravidelne sa opakujúce plnenie. Na účely
určenia predpokladanej hodnoty zákazky je tak potrebné dať do pozornosti
§ 6 ods. 7 zákona o verejnom obstarávaní, podľa
ktorého platí, že ak ide o zákazku na dodanie tovaru alebo o zákazku na poskytnutie služby, ktorá sa
pravidelne opakuje, alebo obnovuje v dohodnutej lehote, predpokladaná hodnota zákazky sa určí z
a) celkových skutočných nákladov rovnakého alebo porovnateľného tovaru alebo služieb, ktoré boli
obstarané v predchádzajúcom kalendárnom roku alebo v predchádzajúcich 12 mesiacoch, upravených o
očakávané zmeny v množstve alebo v hodnote v nasledujúcich 12 mesiacoch, alebo
b) celkovej predpokladanej hodnoty tovaru alebo služieb obstarávaných v priebehu 12 mesiacov po
prvom plnení alebo počas platnosti zmluvy, ak je dlhšia ako 12 mesiacov.
Určená predpokladaná hodnota zákazky pritom musí vychádzať z údajov, ktoré sú aktuálne, resp.
aktualizované v čase, kedy sa odosiela na zverejnenie oznámenie, ktorým sa vyhlasuje dotknuté
verejné obstarávanie.
Výber súťažného postupu zadávania zákazky
Ako bolo uvedené aj v publikovaných metodických usmerneniach5),