10421-5000/2020
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 29.07.2020
Elektronickou poštou zo dňa 29.06.2020 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej
len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
V žiadosti uvádzate, cit.:
„Malé jedálne používajú na VO pre potraviny prieskum trhu. Veľké jedálne s nákupom nad 400 000 €
nemajú zadefinované, ako obstarávať potraviny, využívajú teda nákup cez DNS (nevhodný, kúpne
zmluvy), alebo Rámcové zmluvy,
DNS - kúpne zmluvy, absolútne nevhodné, nakoľko nie je možné vopred určiť objem nákupov,
vyhodnotenie a podpis zmluvy trvá minimálne 14 dní, čo je napríklad pri zelenine nevyhovujúce. Cena
zeleniny sa mení každých 7 dní (aj štátna APA vyhodnocuje ovocie a zeleninu týždenne
https://www.apa.sk/ovocie-a-zelenina-l). Ak sa teda aj dodávateľ uchádza o dodávky v súťaži, vždy si
určí vyššie ceny, aby nebol v strate. Keď je vo finále podpísaná zmluva, ceny zeleniny už nie sú
aktuálne.
Problém s Rámcovými zmluvami je ten, že jedálne nevedia dopredu určiť aké potraviny budú
potrebovať a aké množstvo. Obvykle realizujú predaj jedál prostredníctvom bez objednávkového
systému, čiže, odbyt nevedia určiť ani v daný deň ráno, jedlá sa dovárajú, (veľké jedálne na
univerzitách niekoľko tisíc denne).
Ak je VO na potraviny realizované prostredníctvom rámcových zmlúv, potraviny sú rozdelené na
niekoľko častí, napríklad mäso, zelenina, mliečne výrobky atd. Ak sa jedna z týchto Rámcových dohôd
vyčerpá, musí sa potom robiť súťaž na všetky časti? Alebo stačí na tú vyčerpanú časť?
Ako špecifikovať suroviny? Cieľom je variť z kvalitných surovín, nie z najlacnejších. Môžu
jedálne požadovať vo VO napr aj syr Encián, aj syr President? Špecifikácia by bola na tieto dva syry
totožná. Ak si je klient ochotný priplatiť, prečo mu neponúknuť aj drahšiu aj lacnejšiu verziu
daného jedla? Súkromník môže ponúkať širšiu škálu jedál, nemusí prácne špecifikovať, môže požadovať
konkrétny druh syra, poberá dotácie ako štátom/samosprávou financované jedálne a nemusí robiť VO. Je
teda oveľa pružnejší. Zároveň, dodávatelia vedia dodať oba syry, žiadneho dodávateľa mliečnych
výrobkov nebudú jedálne požiadavkou na syr Encián aj President znevýhodňovať. Môžu jedálne teda v
požiadavke na nákup požadovať konkrétny druh syra? Napríklad, len určitý druh syra je možné
vyprážať, aby nevytiekol, čo ak dodávateľ tvrdí, že ponúka ekvivalent? Čo ak syr vyteká? Rozbor v
laboratóriu je jediné riešenie? Vzdelanie a náplň práce vedúcich jedální im neumožňuje bojovať
takýmto spôsobom (tovaroznalectvo, preprava vzoriek, zložité dokazovanie, platba za rozbory).
Ak chcú jedálne zaradiť nové druhy jedál, príloh a pod, často nie sú vysúťažené v Rámcových
dohodách. Prípadne im vysúťažený dodávateľ rýb ponúkne v akcii iný druh rýb za výhodnú cenu, ktoré
neboli vymenované v Rámcovej zmluve s ním podpísanej, čiže, príbuzný tovar...ako si môžem tieto
suroviny zaobstarať? Asi pred dvoma rokmi som videla v jednej zmluve odsek ako: v prípade, že
dodávateľ požaduje príbuzný tovar, ako je vysúťažený, dodávateľ mí ho dodá v cene obvyklej v danom
čase. Cena je uvedená v jeho oficiálnom cenníku na internete. Môžu jedálne vsunúť do zmlúv podobný
odsek?
Jeden dodávateľ pre viaceré jedálne je pomerne problematický. Vyhráva súťaže tak, že dá na
niektoré tovary nízke ceny. Keď chcú jedálne tovar objednať, dodávateľ tvrdí, že ho momentálne nemá.
Avšak, tvrdí to opakovane. Môžu jedálne vypovedať zmluvu, ale do času, pokiaľ sa yysúťaží nová, čo
majú jedálne robiť? Dotyčný dodávateľ sa ale opakovane do súťaže prihlási a opätovne ich vyhrá.
Personál jedální to obvykle vzdá.... Môžu ho jedálne vyradiť po troch takýchto podvodoch z
dodávateľov? Ako postupovať? Na základe čoho?
Ako je to so súkromnými firmami poberajúcimi dotácie na jedlo (školy, domovy dôchodcov,
parlament, úrady)? Majú povinnosť súťažiť? Majú štátom a samosprávami zriadené jedálne rovnaké
práva, ako súkromné firmy pôsobiace v takýchto štátnych inštitúciách?
Môžu štátom/samosprávami riadené jedálne a bufety použiť pre nákup potravín a nápojov výnimku
podľa paragrafu 1, ods r? Súkromné formy nemusia uplatňovať zákon o VO a môžu nakupovať potraviny v
akcii, v širšom a atraktívnejšom sortimente, môžu mať aj Pepsi colu, aj Coca.colu, rôzne značky
syrov, nie sú odkázaní na milosť a nemilosť dodávateľa, že im dodá kvalitný tovar. Je teda možné zo
strany verejného obstarávateľa použiť vyššie uvedenú výnimku?“
V predmetnej veci Vám poskytujeme nasledovné metodické usmernenie.
Podľa § 147 písm. h) zákona o verejnom
obstarávaní úrad usmerňuje metodicky účastníkov procesu verejného obstarávania. Úrad v rámci
metodického usmerňovania nepreberá kompetencie jednotlivých verejných obstarávateľov alebo
obstarávateľov pri realizácii konkrétnych verejných obstarávaní, resp. nenahrádza oprávnenia a
povinnosti, ktoré im z tohto postavenia vyplývajú pri uskutočňovaní verejného obstarávania. Ak by
úrad v rámci metodického usmerňovania „odporúčal“ účastníkom procesu verejného obstarávania vykonať
určitý úkon, takýmto usmernením by sa mohol dostať do kolízie so svojimi kompetenciami vykonávať
dohľad nad verejným obstarávaním. Uvedená činnosť by kolidovala s dohľadovou právomocou úradu, ktorý
by v prípade nahrádzania rozhodnutí verejných obstarávateľov v podstate kontroloval sám seba.
Úrad nemôže v rámci výkonu metodickej činnosti prejudikovať určitý spôsob nastavenia zaobstaran