3858-5000/2020
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 31.3.2020
Elektronickou poštou zo dňa 1.3.2021 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len
„úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
V žiadosti o metodické usmernenie uvádzate dva okruhy otázok vzťahujúce sa k dynamickému
nákupnému systému (ďalej len ako „DNS“).
Vo vzťahu k ust. § 6 ods. 10 zákona o verejnom
obstarávaní sa úradu pýtate:
a) dokumenty k určeniu PHZ tvorí v tomto prípade iba suma určená ako maximálna hodnota všetkých
zákaziek, ale musí verejný obstarávateľ disponovať aj podrobnými podkladmi, ako sa k maximálnej
výške nákupov dopracoval? Ak by bolo jeho povinnosťou evidovať podrobné doklady, na základe ktorých
dospel k PHZ, ako by sa postup určenia PHZ podľa § 6
ods. 10 ZVO odlišoval od postupu prieskumu trhu podľa
§ 6 ods. 1 zákona ZVO?
b) ak centrálna obstarávacia organizácia zriadi DNS napr. na 24 mesiacov, je možné v prípade
vyčerpania PHZ navýšiť PHZ, ak DNS stále trvá, t.j. neuplynula ešte lehota/obdobie, na ktoré bolo
DNS zriadené? Ak je možné hodnotu DNS navýšiť, aký procesný postup musí zvoliť verejný obstarávateľ,
keďže formálne sa nejedná o zmenu zmluvy podľa § 18
ZVO.
Verejný obstarávateľ následne po zriadení DNS pri zadávaní čiastkovej zákazky zašle výzvu na
predkladanie ponúk na základe svojich požiadaviek a v súlade so súťažnými podkladmi súčasne všetkým
záujemcom zaradeným do DNS, pričom lehota na predkladanie ponúk nesmie byť kratšia ako desať dní o
do dňa odoslania výzvy na predkladanie ponúk. Následne uchádzači predložia v zmysle
§ 49 ZVO prostredníctvom funkcionality
modernizovaného systému EVO svoje ponuky v lehote na predkladanie ponúk.
1. Je technicky možné, aby v prípade centrálneho verejného obstarávania zadávanie čiastkových
zákaziek v rámci zriadeného DNS si uskutočnili sami verejní obstarávatelia, pre ktorých bolo
zriadené centrálne DNS, prostredníctvom funkcionality v modernizovanom systéme EVO? napr. centrálna
obstarávacia organizácia b y pridala určitú rolu v rámci systému EVO verejnému obstarávateľovi? Je
to v tomto prípade rola „konzultanta"?
2. Je povinnosťou verejného obstarávateľa zriadiť komisiu na vyhodnotenie predložených ponúk v
rámci čiastkového zadania zákazky? Je v súvislosti s touto otázkou rozhodujúca výška zákazky, t.j.
ak by išlo o nadlimitnú čiastkovú zákazku, komisiu je povinný zriadiť? Ak by išlo o podlimitnú
zákazku alebo zákazku s nízkou hodnotou komisiu by nebol povinný zriadiť? S uvedeným úzko súvisí
otázka určenia PHZ pri jednotlivých čiastkových zákazkách. Máme za t o, že verejný obstarávateľ nemá
povinnosť určovať PHZ pri jednotlivých čiastkových zadaniach, ale postačuje, aby bol z čiastkovej
výzvy zrejmý rozsah zákazky. Dovoľujeme si požiadať ÚVO aj k tejto otázke (určovanie PHZ v rámci
jednotlivých čiastkových výziev).
3. Má/nemá verejný obstarávateľ povinnosť pri zadávaní čiastkovej zákazky uskutočniť verejné
otváranie ponúk a následne odoslať dokument „Záznam z otvárania ponúk" všetkým uchádzačom zaradeným
do DNS, aj s rizikom odhalenia identity všetkých uchádzačov zaradených do DNS? Je verejné otváranie
ponúk povinné, keďže osobitné pravidlo k otváraniu ponúk v rámci DNS sme v
ZVO neidentifikovali.
4. Môžu uchádzači zaradení do DNS pri predkladaní ponúk v rámci čiastkového zadania zákazky
využiť subdodávateľov? Máme za to, že nič tomu nebráni, za predpokladu dodržanie ustanovení
§ 41 ZVO.
5. je možné pri vyhodnocovaní ponúk v rámci DNS využiť model, ktorý nesie určité spoločné znaky s
tzv. reverznou súťažou? Sme si vedomí skutočnosti, že podmienky účasti boli vyhodnocované v štádiu
predlože