Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Online časopis

Obaľovacie súpravy a betonárne vo verejnom obstarávaní

Dátum: Rubrika: Články

Verejní obstarávatelia a obstarávatelia dlhodobo určujú vo verejných obstarávaniach podmienky účasti týkajúce sa strojného, prevádzkového a technického vybavenia podľa § 34 ods. 1 písm. j) zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZVO"), za účelom preverenia spôsobilosti hospodárskych subjektov realizovať predmet zákazky. Pravidlá verejného obstarávania a rozhodovacia prax Úradu pre verejné obstarávanie však kladú na znenie týchto podmienok účasti osobitné požiadavky, ktoré je potrebné v každom verejnom obstarávaní dodržať.
PRIMERANOSŤ A SÚVIS S PREDMETOM ZÁKAZKY
Základným pravidlom určovania podmienok účasti vo verejnom obstarávaní je vo vzťahu k ich zneniu jednoznačnosť a transparentnosť (preskúmateľnosť). Ak podmienky účasti nespĺňajú tieto parametre, hospodárske subjekty si môžu podmienky účasti vykladať, a následne preukazovať vo verejnom obstarávaní rôznym spôsobom (aj vo vlastný prospech), čo bude nakoniec vždy na ťarchu verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa, ktorý nedosiahne podmienkou účasti želanú elimináciu nespôsobilých alebo inak problematických hospodárskych subjektov z verejného obstarávania. V každom takomto prípade musia verejní obstarávatelia a obstarávatelia prijať všetky prípustné výklady podmienky účasti v prospech konkrétneho uchádzača, keďže ich vinou nie sú podmienky účasti jasné a transparentné.
Na zabezpečenie jednoznačnosti podmienok účasti slúžia prioritne princípy verejného obstarávania zakotvené v § 10 ods. 2 ZVO [1], ktoré predstavujú spolu s § 24 ods. 1 prvá veta ZVO [2] pravidlá pri určovaní podmienok účasti, a následne aj pri ich vyhodnocovaní. To však nie je všetko, pretože verejní obstarávatelia a obstarávatelia musia dodržať aj špeciálne ustanovenia týkajúce sa určovania podmienok účasti, ktoré síce nadväzujú na už uvedené ustanovenia ZVO, no tieto detailnejšie definujú. Základným ustanovením je ďalej citovaný § 38 ods. 5 ZVO, ktorý predpokladá, že podmienky účasti budú v každom prípade primerané a budú súvisieť s predmetom zákazky konkrétneho verejného obstarávania. Súčasná právna úprava teda už nevyžaduje odôvodnenie primeranosti každej určenej podmienky účasti vo vzťahu k predmetu zákazky a potrebu jej zahrnutia medzi podmienky účasti v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania, resp. vo výzve na predkladanie ponúk tak ako v minulosti, no zákonodarca ponechal v ZVO tieto základné požiadavky na určovanie podmienok účasti.
Podľa § 38 ods. 5 ZVO:
"Podmienky účasti, ktoré verejný obstarávateľ a obstarávateľ určia na preukázanie splnenia finančného a ekonomického postavenia a technickej spôsobilosti alebo odbornej spôsobilosti,
musia byť primerané a musia súvisieť s predmetom zákazky alebo koncesie
. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ môžu vyžadovať od uchádzačov alebo od záujemcov minimálnu úroveň finančného a ekonomického postavenia alebo technickej spôsobilosti alebo odbornej spôsobilosti."
Prvá požiadavka "primeranosti" je synonymom princípu proporcionality podľa § 10 ods. 2 ZVO. Tento princíp vychádza primárne z práva Európskej únie a predstavuje základnú požiadavku vykonávať vo verejnom obstarávaní len to, čo je skutočne potrebné na dosiahnutie sledovaného cieľa. Ak teda podmienka účasti predpokladá neprimerané (neproporcionálne) požiadavky, je automaticky v rozpore s § 38 ods. 5 ZVO a § 10 ods. 2 ZVO. Aj samotnú primeranosť je však v každom prípade potrebné vyhodnocovať vo vzťahu k predmetu verejného obstarávania a k predpokladanej hodnote zákazky [3] a zosúladiť tak podmienku účasti s tým, čo verejný obstarávateľ a obstarávateľ reálne verejne obstarávajú. Z toho vyplýva aj druhá požiadavka na
"súvis s predmetom zákazky"
. Je pochopiteľné, že vo verejnom obstarávaní na diaľnicu nemožno požadovať referencie na celkom iný predmet zákazky, napríklad na kanalizáciu. V takom prípade podmienka účasti nielenže nesúvisí s predmetom zákazky, ale nie je ani realizovateľná. To z dôvodu, že ak uchádzač využije kapacity
"inej osoby"
podľa § 34 ods. 3 ZVO, táto
"iná osoba"
, ktorá je automaticky subdodávateľom uchádzača, by musela vykonávať stavebné práce na kanalizáciách a nie na diaľniciach. Pravidlá, inštitúty a princípy v ZVO sú teda všetky vzájomne prepojené a nadväzujú na seba v jednom ucelenom kruhu.
To sa týka aj podmienky účasti podľa § 34 ods. 1 písm. j) ZVO [4] v oblasti strojného, prevádzkového a technického vybavenia, ktorá musí byť primeraná a musí súvisieť s predmetom zákazky. Táto podmienka účasti predpokladá rôzne vybavenie, a to v aplikačnej praxi najmä na uskutočňovanie stavebných prác. V rozoberanej téme je pri vybavení obaľovacích súprav a betonárok táto problematika o to podstatnejšia, keďže častokrát tento typ podmienok účasti odradí hospodársky subjekt od účasti vo verejnom obstarávaní, čím sa narúša hospodárska súťaž, verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ stráca potenciálne výhodnejšie ponuky, a tým sa automaticky pripravuje aj o finančné prostriedky. Aj v tomto prípade tak možno vidieť, že nezákonná podmienka účasti podľa § 34 ods. 1 písm. j) ZVO (neprimeraná, nesúvisiaca s predmetom zákazky a pod.) môže mať n
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.