V príspevku sa autori venujú osobitostiam zadávania zákaziek v oblasti obrany a bezpečnosti podľa zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZVO"). Cieľom príspevku je systematicky analyzovať právny režim zákaziek v oblasti obrany a bezpečnosti v slovenskom právnom poriadku, poukázať na jeho najvýznamnejšie odlišnosti oproti bežnému zadávaniu zákaziek (t.j. mimo oblasť obrany a bezpečnosti) a identifikovať praktické otázky výkladu a aplikácie práva podporené rozhodnutiami Úradu pre verejné obstarávanie (ďalej len "ÚVO") a metodickými usmerneniami ÚVO.
ZVO upravuje osobitný režim pre zákazky zadávané v oblasti obrany a bezpečnosti (ďalej len "ZOOB"), ktoré predstavujú špecifickú kategóriu verejného obstarávania. Tento režim vyplýva z transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/81/ES z 13. júla 2009 o koordinácii postupov pre zadávanie určitých zákaziek na práce, zákaziek na dodávku tovaru a zákaziek na služby verejnými obstarávateľmi alebo obstarávateľmi v oblastiach obrany a bezpečnosti a o zmene a doplnení smerníc 2004/17/ES a 2004/18/ES (ďalej len "Smernica"), a rešpektuje zároveň článok 346 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ktorý umožňuje členským štátom uplatniť výnimky na ochranu ich základných bezpečnostných záujmov, a to aj v oblasti verejného obstarávania. Tieto výnimky spočívajú najmä v modifikácii zákonných ustanovení, ktoré by mohli prekážať pri potrebe zabezpečenia ochrany utajovaných skutočností a informácií v súvislosti so zadávaním ZOOB. ZOOB predstavujú špecifickú oblasť verejného obstarávania, ktorá je upravená s ohľadom na osobitné potreby štátu pri zabezpečovaní jeho obranných a bezpečnostných funkcií. Oproti bežným zákazkám sú zákazky ZOOB výrazne poznačené zvýšenými požiadavkami na ochranu utajovaných skutočností, národných bezpečnostných záujmov, technologickú interoperabilitu či reštrikcie týkajúce sa pôvodu tovaru a bezpečnostnej spoľahlivosti dodávateľov.
Zákonodarca a európsky normotvorca v tejto oblasti hľadajú rovnováhu medzi princípmi hospodárnosti, efektívnosti a transparentnosti na jednej strane a ochranou suverenity a bezpečnostných záujmov na druhej strane. To sa premieta do osobitných ustanovení zákona o verejnom obstarávaní, samostatného zadávacieho režimu, ako aj do špecifických výnimiek umožňujúcich v odôvodnených prípadoch obísť štandardné pravidlá a postupy zadávania zákaziek.
Úvodom je dôležité pripomenúť, že nenahraditeľnú úlohu pri ZOOB má Národný bezpečnostný úrad, ktorý či už vykladá niektoré pojmy, ktoré súvisia so ZOOB, ako aj je gestorom viacerých zákonov, alebo vydáva rôzne povolenia a osvedčenia, ktoré musia verejní obstarávatelia [1] vyžadovať, resp. akceptovať v rámci procesu zadávania ZOOB.
PRÁVNA ÚPRAVA ZOOB
Úvodom treba uviesť, že v prípade ZOOB možno rozlišovať dve kategórie zákaziek, a to ZOOB, na ktoré sa ZVO nevzťahuje vôbec, pričom jednotlivé výnimky, kedy nie je potrebné aplikovať ZVO, sú definované v rámci § 1 ods. 2 písm. w) až ac) a písm. ai) ZVO, a následne ZOOB, na ktoré sa ZVO vzťahuje. V druhom prípade sa však ZVO aj tak neaplikuje vo svojom celom rozsahu, ale len vybrané ustanovenia (bližšie pozri § 126 ods. 1 ZVO alebo text ďalej).
ZVO v § 3 ods. 6 vymedzuje ZOOB ako zákazky na dodanie tovaru, poskytnutie služby alebo uskutočnenie stavebných prác, ktorých predmetom je:
a)
dodanie vojenského vybavenia vrátane jeho častí, zložiek alebo montážnych celkov,
b)
dodanie citlivého vybavenia vrátane jeho častí, zložiek alebo montážnych celkov,
c)
uskutočnenie stavebných prác, dodanie tovaru alebo poskytnutie služieb, ktoré priamo súvisia s dodávkou vybavenia podľa písmena a) alebo písmena b) pre akúkoľvek fázu jeho životného cyklu,
d)
uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služieb na osobitné vojenské účely alebo,
e)
uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služieb, ktoré majú citlivý charakter.
Takto široká definícia zákazky v oblasti obrany a bezpečnosti teda umožňuje verejným obstarávateľom a obstarávateľom pokryť akékoľvek operačné úlohy vykonávané v rámci zverených kompetencií na úseku obrany a bezpečnosti SR.
Rovnako dôležité sú však aj definície uvedené v
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).