Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Online časopis

Výkonnostné zmluvy

Dátum: Rubrika: Články

V článku stručne popíšeme, čo sú výkonnostné zmluvy (Performance-Based Contracts), uvedieme prečo je vhodné ich používať, identifikujeme možnosti ich použitia a popíšeme, čo je prostredníctvom nich možné dosiahnuť. Predstavíme výhody a nevýhody ich použitia, náležitosti ich použitia a uvedieme niekoľko možných príkladov ich použitia. Zároveň si uvedieme krátku úvahu o možnostiach ich častejšieho používania v zákazkách v rámci verejného obstarávania.
ČO SÚ VÝKONNOSTNÉ ZMLUVY
Pod pojmom
výkonnostné zmluvy
rozumieme
odplatné zmluvy, v rámci ktorých je aspoň časť platby, resp. výška platby za zmluvné plnenie naviazaná na dosiahnutie konkrétnych výsledkov, ktoré sú merané kľúčovými výkonnostnými ukazovateľmi,
tzv. KPI -
key performance indicator,
upravenými v zmluve a
nie je naviazaná, prípadne nie je viazaná výlučne,
na plnenie konkrétnych úloh alebo vykonanie a dodanie konkrétnych vstupov, procesov a činností. Dosiahnutie konkrétnych výsledkov meraných KPI môže byť naviazané aj na konkrétne zmluvné skutočnosti ako
dĺžka trvania zmluvy, uplatňovanie zmluvných inštitútov ako trvalé nahradenie dodávateľa, vystavenie objednávky ďalšiemu dodávateľovi v poradí [1], uplatnenie opcie, prípadne predčasné ukončenie zmluvy odstúpením od zmluvy.
Zmluvy založené na výkone, resp.
výkonnostné zmluvy sú charakteristicky odlišné od zmlúv založených na nákladoch dodávateľa, ak je pevne stanovená cena
alebo zmluvy
cost-plus
[2]. Tiež sú
odlišné od rámcových zmlúv založených na intenzite využívania predmetu plnenia zo strany objednávateľa ako zákazníka, kedy sa platí za jednotku služby, tovaru alebo čas.
Za výkonnostnú zmluvu môžeme považovať napríklad takú zmluvu, v ktorej je upravené, že ak sa počas jej trvania pri poskytovaní služieb namieria merateľným ukazovateľom určitá hodnota spokojnosti, resp. nespokojnosti alebo dostupnosti, resp. nedostupnosti služby, tak následkom tejto skutočnosti je vyššia platba (bonus), resp. nižšia platba (penalizácia) vyplatená dodávateľovi (ďalej aj ako "poskytovateľ") oproti štandardnej zmluvne dohodnutej platbe [3]. Následkom nameranej hodnoty môže byť aj uplatnenie opcie objednávateľom na predĺženie trvania zmluvy vzhľadom na spokojnosť vyjadrenú KPI s úrovňou poskytovaných služieb alebo vzhľadom na nespokojnosť jej predčasné ukončenie.
PREČO POUŽIŤ VÝKONNOSTNÉ ZMLUVY
Konštatovanie, že sledovanie a vyhodnocovanie kvalitatívnych ukazovateľov je v rámci plnenia zmluvy rozumné a príhodné, ak chceme efektívne nakladať s verejnými zdrojmi, je naznačované a v niektorých prípadoch preukázané viacerými štúdiami a popísané odbornou literatúrou [4]. Použitie výkonnostných zmlúv je z povahy veci naviazané na
princípy 3E, 
ktoré predstavujú
hospodárnosť
(Economy),
efektívnosť
(Efficiency)
a
účinnosť
(Effectiveness)
[5]. Okrem motivácie verejného obstarávateľa byť dobrý hospodár pri nakladaní s verejnými prostriedkami by pre verejného obstarávateľa ako objednávateľa malo byť dôležité aj to,
nota bene
v prípade, keď vystupuje v roly koncového zákazníka, aby
získal
pre seba, resp. pre svojich zamestnancov a verejný záujem
čo najvyššiu kvalitu.
Čo znamená, aby minimálne vytvoril predpoklady pre vyššiu kvalitu poskytovaného predmetu plnenia. Použitie výkonnostných zmlúv identifikovalo tieto výhody a nevýhody, ktoré ich charakterizujú:

Tabuľka 1 Potencionálne výhody výkonnostných zmlúv (Zdroj: Vlastné spracovanie autora)

vyššia kvalita možnosť zvýšenia kvality plnenia
vyššia efektivita platí sa za merateľný výsledok a nie za snahu
vyššia kontrola merateľne zachytáva úroveň kvality plnenia
vyššia inovatívnosť umožňuje dodávateľovi hľadať a využiť efektívnejšie riešenie
vyššia úspešnosť umožňuje zvýšiť pravdepodobnosť splnenia vytýčeného cieľa
Ad kvalita
- výkonnostné ukazovatele môžu byť nastavené na meranie kvality, čiže mieru dosahovania kvalitatívnych cieľov, čím sa vytvoria predpoklady pre kvalitné plnenie. Predmetom získania čo najvyššej kvality za čo najnižšiu cenu je typické pre metódu BVA/BVP [6], z ktorej vychádzajú uzatvorené zmluvy obsahujúce KPI, takže dodávateľ plní stanovené KPI, aktualizuje plán rizík, čo spolu s objednávateľom vyhodnocuje. Vykonáva sa pravidelný reporting od dodávateľa k objednávateľovi, pričom objednávateľ vykonáva kontrolu plnenia zmluvy a jej stanovené KPI.
Ad efektivita
- výkonnostné ukazovatele tým, že sa zameriavajú na dosahovanie cieľov, výsledkov, tak umožňujú dodávateľovi predmetu plnenia zvoliť si v zásade vlastný postup, nástroje a technológie, ktoré sú podľa neho najefektívnejšie na dosiahnutie cieľa, čiže dodávateľ nie je viazaný zbytočne konkrétnymi postupmi objednávateľa, ale sám hľadá najlepšiu cestu k výsledku. Výsledok nemusí byť vyjadrený v peniazoch, môžu obsahovať aj horšie merateľné alebo nemonetárne prvky. KPI ukazovatele monitorovaním a vyhodnocovaním plnenia znižujú plytvanie a odhaľujú neefektívnosť. Napríklad poskytovateľ servisu bude mať záujem navrhovať a realizovať trvácne riešenie, aby v dlhodobom horizonte trvania viacročnej zmluvy znížil počet servisných zásahov.
Ad inovatívnosť
- výkonnostné zmluvy zamerané na ciele nepredpisujú oproti často tradičným zmluvám technické riešenie, proces alebo materiály. Vo výkonnostnej zmluve sa stanoví len cieľ (výstup, výkon), napríklad "zníženie poruchovosti 20%" a nie "použiť technológiu, systém, nástroj XY", čo umožňuje dodávateľovi aplikovať svoj know-how, osobitný prístup, novú technológiu, ktorý by bol inak neprípustný. Vplyv na inovatívnosť má aj faktor dĺžky trvania zmluvy, čo časovo dlhšia výkonnostná zmluva vytvorí priestor pre experimentovanie a zlepšovanie. Ak sa dodávateľovi podarí zefektívniť svoj postup pri plnení zmluvy prostredníctvom inovácie, aj pri rovnakej výške platby ušetrí náklady.
Ad kontrola
- kontrola je podchytená údajmi, čiže číselne, počítateľne (objektívne) vyhodnotiteľnými informáciami. Na základe toho vzniká predpoklad racionalizovať kontrolu a audit, aby neprebiehal formalizovane a v rétorickej rovine.
Ad vyššia úspešnosť
- KPI merajú dosiahnutý požadovaný efekt ako spokojnosť používateľa, čas dodania, zníženie chybovosti a nie tým, koľko sa toho urobilo. Predchádza sa tým
"checkbox"
prístupu. Zvyšuje sa tiež motivácia dodávateľa proaktívne riadiť riziká, kvalitu a časové harmonogramy, čo zvyšuje pravdepodobnosť úspešného plnenia.
Na druhú stranu sú identifikované aj určité nevýhody použitia výkonnostných zmlúv, a to:

Tabuľka 2 Potencionálne nevýhody výkonnostných zmlúv (Zdroj: Vlastné spracovanie autora)

vyššia časová náročnosť

vyžaduje dlhšiu prípravu zmluvy

kontrola a meranie výsledkov

vyžaduje väčšie zapojenie prijímateľa plnenia

vyššie nároky na poskytovateľa

môže odradiť poskytovateľa plnenia od účasti na súťaži

Ad vyššia časová náročnosť
- v prípade štandardných postupov sa vyžaduje znalosť možností použitia výkonnostných zmlúv, ich správne použitie a nastavenie, prispôsobenie zákazke a hospodárskym subjektom pôsobiacim na trhu. Bez kvalitných dát, skúseností sa ťažšie správne "nakalibrujú" škály úrovní vyjadrujúcich nadpriemerné plnenie, priemerné plnenie a podpriemerné plnenie, tak aby boli vyvážené voči cieľom, 3E a obchodným modelom dodávateľov. Preto je dôležité získavať a zdieľať osvedčenú prax medzi verejnými obstarávateľmi.
Ad kontrola a meranie výsledkov
- fakticky predstavujú zvýšenú prácnosť v rámci prijímania plnenia, na strane gestora verejného obstarávateľa, pretože je potrebné vykonávať zber dát, vykonávať monitoring a analýzu dát.
Ad vyššie nároky na dodávateľa
- dodávateľ musí byť obrazne povedané stále v strehu, pretože úroveň plnenia je priebežne vyhodnocovaná a prípadná nižšia úroveň poskytovania predmetu plnenia sa prejaví vo výške jeho príjmu z poskytovania predmetu plnenia, prípadne môžu znamenať ukončenie spolupráce.
Vzhľadom na identifikované nevýhody použitia výkonnostných zmlúv je vhodné mať stanovený kontrolný zoznam, z ktorého môže vyplynúť použitie výkonnostnej zmluvy ku konkrétnej zákazke ako efektívne a vhodné. Jedna z podmienok môže byť časová dĺžka trvania zákazky, pretože vo všeobecnosti platí, že dlhší kontrakt (viacročný) a s vyšším počtom výstupov je lepší pre použitie a objektívnejšie vyhodnocovanie výkonnostných ukazovateľov.
MOŽNOSTI POUŽITIA VÝKONNOSTNÝCH ZMLÚV
Výkonnostné zmluvy majú široké uplatnenie v rôznych oblastiach verejnej sféry a súkromného sektora. Používajú sa v zdravotníctve, školstve [7], obrane, infraštruktúre, v rozvojovej pomoci a grantoch, ale aj v službách ako IT, logistike, zákazníckej podpore atď. V rámci verejnej sféry sa zameriavajú na spoločensky dôležité oblasti. Z hľadiska kultivácie trhu majú výkonnostné zmluvy na Slovensku perspektívu aj v širokom spektre služieb, na druhej strane sa v zásade vo vyššej miere presadili v rámci SLA
(service ­level ­agreement)
IT.

Tabuľka 3 Príklady oblastí použitia výkonnostných zmlúv (Zdroj: Vlastné spracovanie autora)

IT služby údržba
facilities management/správa zariadení zdravotníctvo
infraštruktúra sociálna oblasť
logistika verejná doprava
energetika obrana
Použitie výkonnostných zmlúv je teda vo všeobecnosti vhodné aj v prípade zákaziek, ktoré sú výsledkom verejného obstarávania, a to najmä, ak je predmetom poskytovanie služieb, ktoré sú charakteristické opakovanými výsledkami počas doby trvania zmluvy.
Táto vhodnosť je daná najmä tým, že ak máme výstup, výsledok, ktorý sa počas trvania zmluvy viackrát opakuje v rámci poskytovanej služby, tak ukazovateľom vieme objektívnejšie pozorovať stav a trend vývoja. Samozrejme, mechanizmus následku možno do zmluvy upraviť aj pre jednotlivú jedinečnú skutočnosť ako dodanie diela v určenej lehote.
V rámci verejného obstarávania sa javí ich použitie v ďalších typoch zákaziek, napríklad v zákazkách na služby v celom spektre predmetov, ako vhodný nástroj na zvýšenie úrovne služieb (ktoré v súčasnosti fungujú na obchodnom modeli "minimálna kvalita za čo najnižšie náklady"; napríklad upratovacie služby), ale aj na splnenie spoločenských cieľov ako zabezpečená participácia znevýhodnených osôb, prípadne iné sociálne alebo environmentálne ciele.

Tabuľka 4 Príklady oblastí použitia výkonnostných zmlúv podľa predmetu zmluvy (Zdroj: Vlastné spracovanie autora)

IT služby servisné služby
upratovacie služby stavebné práce
Pre predstavu uvádzame niekoľko príkladov použitia výkonnostných zmlúv v ČR, Nemecku a Poľsku [8].
POUŽITIE VÝKONNOSTNÝCH UKAZOVATEĽOV
Použitie výkonnostných ukazovateľov je naviazané na
definovanie cieľa zmluvy,
čiže aký výsledok, pridanú hodnotu má poskytovateľ priniesť (napr. zvýšenie dostupnosti služieb, zvýšenie spokojnosti klientov, závislé, čo sledujeme tou zákazkou).
Vlastnosti (výberu) vhodného ukazovateľa
sú to, že sú
merateľné
(v podieloch, resp. v percentách, počte prípadov, pomerom, napríklad pre zákazku na údržbu ciest ako "cesta musí byť zjazdná do 30 minút po začiatku sneženia a nie "odhŕňaj sneh každé 2 hodiny"), sú
reálne dosiahnuteľné,
relevantné pre cieľ
a
časovo ohraničené,
ako napríklad počet opakovaných reklamácií, percento dodaných služieb na čas, priemerný čas vybavenia žiadosti napríklad v minútach, spokojnosť so službou na základe dotazníka, podiel pracovníkov so zdravotným znevýhodnením poskytujúcich zmluvné plnenie atď.
Zároveň prebieha počas trvania zmluvy monitorovanie a zber dát o plnení,
pričom to vykonáva buď objednávateľ, poskytovateľ s kontrolou, alebo nezávislá tretia strana, prípadne ich kombinácia.

Tabuľka 5 Krátky výpočet príkladov kľúčových výkonnostných ukazovateľov výkonnostných zmlúv (Zdroj: Vlastné spracovanie autora)

spokojnosť/nespokojnosť efektivita/neefektivita
dostupnosť/nedostupnosť spoľahlivosť/chybovosť
spotreba náklady
flexibilita čo najstabilnejšie personálne obsadenie
MOŽNÉ NÁSLEDKY MERANIA KĽÚČOVÝCH UKAZOVATEĽOV
Význam merania kľúčových ukazovateľov vo vzťahu k objednávateľovi spočíva najmä v jeho previazaní na zmluvný následok. Pre prípad, ak meraním kľúčových ukazovateľov v zmluve identifikujeme tú skutočnosť, že služba je poskytovaná v nízkej kvalite, resp. nekvalite, sa má do zmluvy inkorporovať následok tohto stavu, aby plnil jednak preventívnu funkciu, aby poskytovateľ vedel, čo môže pre neho nasledovať, ak nastane určitá skutočnosť (odkaz, aby sme vedeli, že nastane určitá skutočnosť na to potrebujeme kľúčové indikátory, tie nám majú objektivizovať vnímanie reality, skutočnosti kvality plnenia) a zároveň, aby objednávateľ ako prijímateľ služieb mal možnosť zmeniť nekvalitného poskytovateľa služby alebo ho motivovať začať poskytovať služby kvalitnejšie.

Tabuľka 6 Príkladný výpočet následkov kľúčových výkonnostných ukazovateľov výkonnostných zmlúv (Zdroj: Vlastné spracovanie autora)

vyplatenie bonusovej platby uplatnenie zmluvnej pokuty vyplatenie nižšej platby
ukončenie/odstúpenie od zmluvy nahradenie poskytovateľa neuplatnenie opcie
Ad vyplatenie bonusovej platby
[9] - maximálna suma musí byť premietnutá do kritérií hodnotenia ponúk, aby boli ceny uchádzačov porovnateľné. Vyplatenie bonusu musí byť naviazané na dosiahnutie určitých merateľných výsledkov. Možnosť získať vyplatenie bonusu môže stimulovať snahu a výkon poskytovateľa pri poskytovaní zmluvného plnenia.
Ad vyplatenie nižšej platby
- hodnotenie neuspokojivých výsledkov môže viesť ku kráteniu výške platby za poskytnutú službu.
Ad ukončenie/odstúpenie od zmluvy
- možno nastaviť mechanizmus ukončenia zmluvy v prípade opakovaného nedostatočného naplňovania cieľov, výkonu zmluvného plnenia poskytovateľom, ktoré je upravené ako podstatné porušenie zmluvy.
Ad nahradenie poskytovateľa
- nahradenie poskytovateľa iným poskytovateľ za podmienky upravenej v zmluve, aby sa mohlo postupovať podľa
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.