Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Online časopis

Aplikácia sociálneho hľadiska vo verejnom obstarávaní v praxi

Dátum: Rubrika: Články

Článok sa venuje problematike aplikácie sociálneho hľadiska vo verejnom obstarávaní v praxi aj s uvedením konkrétnych príkladov z praxe. V článku je zároveň uvedený aj stručný prierez právnou úpravou sociálneho hľadiska vo verejnom obstarávaní a relevantnej metodiky ÚVO týkajúcej sa sociálneho hľadiska vo verejnom obstarávaní.
PRÁVNA ÚPRAVA SOCIÁLNEHO HĽADISKA VO VEREJNOM OBSTARÁVANÍ
Podľa § 10 ods. 7 a ods. 8 zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZVO"):
(7) Verejný obstarávateľ podľa § 7 ods. 1 písm. b) až e) a obstarávateľ sú v kalendárnom roku, v ktorom začali alebo realizovali najmenej desať verejných obstarávaní okrem podlimitných zákaziek na tovary a služby a podlimitných zákaziek na stavebné práce s predpokladanou hodnotou zákazky nižšou ako 300 000 eur, povinní najmenej v 6% z týchto verejných obstarávaní použiť sociálne hľadisko alebo environmentálne hľadisko v opise predmetu zákazky ako osobitnú podmienku plnenia zmluvy alebo ako kritérium na vyhodnotenie ponúk. Verejný obstarávateľ podľa § 7 ods. 1 písm. a) je povinný použiť environmentálne hľadisko najmenej v 6% verejných obstarávaní podľa prvej vety a sociálne hľadisko najmenej v 6% verejných obstarávaní podľa prvej vety. Na osoby podľa § 8 sa povinnosť podľa prvej vety nevzťahuje.
Na účely splnenia uvedených povinností sa
a)
do rozsahu verejných obstarávaní so sociálnym hľadiskom alebo environmentálnym hľadiskom započíta aj
1.
verejné obstarávanie realizované formou vyhradenej zákazky,
2.
zmena zmluvy, rámcovej dohody alebo koncesnej zmluvy počas jej trvania bez nového verejného obstarávania, ak zmena spočíva v predĺžení ich trvania alebo zvýšení hodnoty a pôvodná zmluva, rámcová dohoda alebo koncesná zmluva boli uzavreté ako výsledok verejného obstarávania s použitím sociálneho hľadiska alebo environmentálneho hľadiska,
b)
musí verejné obstarávanie s použitím sociálneho hľadiska alebo environmentálneho hľadiska zrealizovať,
c)
verejné obstarávanie, ktoré bolo začaté v jednom a dokončené v inom kalendárnom roku, započítava len do jedného z týchto rokov.
(8) Počet verejných obstarávaní, v ktorých je verejný obstarávateľ a obstarávateľ povinný použiť sociálne hľadisko alebo environmentálne hľadisko podľa odseku 7, sa matematicky zaokrúhľuje na celé číslo.
Definícia pojmu
"sociálne hľadisko"
je uvedená v § 2 ods. 5 písm. p) ZVO. Vzhľadom na to, že podrobnejšie sa definícii pojmu "sociálne hľadisko" venoval už predchádzajúci článok
"Úskalia sociálneho verejného obstarávania v podmienkach Slovenskej republiky"
od autorky JUDr. Ing. Nikoly Kočiščákovej, vydanie 6/2024 (ďalej len "Článok z Vydania 6/2024"), z uvedeného dôvodu sa preto v tomto článku definíciou pojmu "sociálne hľadisko" bližšie zaoberať nebudeme.
Podľa
Základnej knihy o sociálnych hľadiskách
2021 (ÚVO) [1] je sociálne hľadisko potrebné vnímať ako súčasť spoločensky zodpovedného verejného obstarávania.
Zodpovednosť
treba vnímať v spojitosti s prístupom obstarávateľských subjektov nielen k samotnému verejnému obstarávaniu, ale aj k jeho príprave a nastaveniu parametrov zákazky, k zmluvnej dokumentácii, k samotnému procesu verejného obstarávania a v neposlednom rade k plneniu zákazky, ako aj ku kontrole jej plnenia dodávateľom, resp. subdodávateľom.
Ak si verejný obstarávateľ, resp. obstarávateľ zadefinuje svoj prístup ako zodpovedný, má právo vyžadovať rovnako zodpovedný prístup aj zo strany druhej, teda zo strany budúceho dodávateľa, prostredníctvom ktorého majú byť potreby zabezpečované.
Pri aplikovaní zodpovedného verejného obstarávania je dôležité myslieť aj na jeho spoločenský rozmer, prostredníctvom ktorého môžu byť uspokojené nielen potreby verejného obstarávateľa, resp. obstarávateľa, ale konkrétna zákazka môže poskytnúť príležitosť, (práve za súčinnosti úspešného zodpovedného uchádzača), napríklad zlepšiť kvalitu života určitej skupine ľudí, ktorí to potrebujú, komunite, regiónu alebo celej spoločnosti.
Treba poukázať aj na skutočnosť, že okrem
sociál­neho hľadiska
spadá pod pojem
spoločensky zodpovedné verejné obstarávanie
aj
zelené verejné obstarávanie
a
verejné obstarávanie inovatívnych riešení,
ktoré môžu byť navzájom prepojené. Môžu sa vyskytovať v jednej zákazke naraz, prípadne v určitej kombinácii alebo aj samostatne, a to v závislosti od požadovaného predmetu plnenia zákazky či súvisu daného sociálneho hľadiska so zákazkou.
So sociálnym hľadiskom ZVO spája aj určité zákonné povinnosti. Je však dôležité na spoločensky zodpovedné verejné obstarávanie nenazerať cez optiku povinností, ale naopak, možností a príležitostí pomôcť niečo zmeniť k lepšiemu a verejné zákazky vnímať ako dostupný nástroj k tejto pozitívnej zmene.
Právnym základom uplatňovania sociálneho hľadiska v SR je ZVO a zákon č. 112/2018 Z.z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení neskorších zákonov.
Podľa Základnej knihy o sociálnych hľadiskách 2021 (ÚVO) okrem iných patria medzi ďalšie právne predpisy, v ktorých sú nepriamo rozpracované sociálne hľadiská vo verejnom obstarávaní, nasledujúce predpisy v ich aktuálnom znení:
-
zákon č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p.,
-
zákon č. 365/2004 Z.z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) v z. n. p.,
-
zákon č. 82/2005 Z.z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.,
-
zákon č. 539/2008 Z.z. o podpore regionálneho rozvoja v z. n. p.,
-
zákon č. 336/2015 Z.z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.,
-
uznesenia vlády Slovenskej republiky k návrhom Akčných plánov rozvoja najmenej rozvinutých okresov.
Sociálne hľadisko v zákazke sa prejavuje primárne
vo fáze plnenia
predmetu zákazky, teda počas plnenia zmluvy alebo objednávky. Tu vzniká aj požadovaný vedľajší pozitívny efekt. Aby mohol takýto efekt vzniknúť, treba najskôr nastaviť sociálne hľadisko v prípravnej fáze pred vyhlásením verejného obstarávania. Následným krokom je jeho správna aplikácia v súťažných podkladoch (najmä v opise predmetu zákazky a v zmluvných podmienkach) za dodržania všetkých princípov stanovených ZVO. Dôležitá je taktiež kontrola verejným obstarávateľom a obstarávateľom počas plnenia predmetnej zákazky, či skutočne dochádza k napĺňaniu sociálneho hľadiska. V prípade neplnenia sociálnych požiadaviek úspešným uchádzačom alebo uchádzačmi by v praxi nedochádzalo k pozitívnemu vplyvu danej zákazky pre spoločnosť.
Pri zvažovaní, ktoré sociálne hľadisko je pre zákazku to najvhodnejšie a hlavne realizovateľné, treba myslieť na niekoľko základných skutočností:
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.