Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Online časopis

Verejné obstarávanie v oblasti športu

Dátum: Rubrika: Z rozhodovacej činnosti

Šport nadobúda čoraz väčší význam, keďže pravidelná fyzická aktivita, ktorú šport poskytuje, je základom zdravého životného štýlu. Šport nám pomáha udržiavať si zdravú telesnú hmotnosť, zlepšuje svalovú silu a vytrvalosť, podporuje správnu funkciu srdca a pľúc a zlepšuje celkovú kondíciu organizmu. Na tieto činnosti však treba mať aj vhodné priestory, zabezpečenie ktorých si často vyžaduje verejné obstarávanie. Niekoľko prípadov z rozhodovacej praxe slovenského a českého orgánu dozoru predstavíme v príspevku, a to v záujme predchádzať chybám a obstarávať v súlade s platnými právnymi predpismi.
SLOVENSKÁ REPUBLIKA
Nadstavba a stavebné úpravy telocvične (rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie č. 14107-3000/2024 z 27. novembra 2024)
Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len "ÚVO") začal z úradnej povinnosti konanie s obstarávateľom a súčasne so zhotoviteľom diela z dôvodu, že napriek prevzatiu diela 20. septembra 2022 bola referencia vyhotovená až 7. marca 2024. Obstarávateľ uzatvoril 24. marca 2022 so zhotoviteľom zmluvu ako výsledok verejného obstarávania na predmetnú zákazku. Podľa zmluvy je dielo dokončené len vtedy, ak je bez zrejmých nedorobkov, o odovzdaní a prevzatí diela spíšu zmluvné strany protokol o odovzdaní a prevzatí, ktorý bude podpísaný osobami oprávnenými konať v technických veciach a ak objednávateľ odmietne podpísať protokol o prevzatí predmetu zmluvy, spíšu zmluvné strany zápis, v ktorom uvedú svoje stanoviská a ich odôvodnenie. Na odovzdávacom a preberacom konaní sa preverí, či je záväzok zhotoviteľa splnený tak, ako je stanovené v predmete zmluvy, prevedie sa fyzická kontrola vykonaného diela, jeho súčastí a príslušenstva, overia sa revízne správy, atesty a komplexné skúšky.
Zo zmluvných podmienok vyplýva, že k prevzatiu plnenia prišlo 20. septembra 2022 - v deň podpísania protokolu o odovzdaní a prevzatí diela zmluvnými stranami. Obstarávateľ mal povinnosť vyhotoviť referenciu najneskôr 30 dní od tohto dňa, teda do 20. októbra 2022, pričom ju však vyhotovil až 5. marca 2024.
Obstarávateľ k tomu uviedol, že dielo prevzal protokolárne 20. septembra 2022, avšak na diele pretrvávali nedostatky, pre ktoré nebola referencia vyhotovená, pretože dielo nebolo bez nedostatkov a bolo potrebné odstrániť veľa nedostatkov, nedorobených vecí a skrytých vád, ktoré boli doložené v odpovedi na výzvu ÚVO z 12. februára 2024. Po podpísaní zmluvy o dielo prebiehali stavebné práce s problémami, pretože zhotoviteľ odokryl strechu v daždivom období, v dôsledku čoho došlo k vytopeniu objektu, ako je zachytené v stavebnom denníku aj v predložených dokumentoch v rámci správneho konania. Referencia je jediným inštitútom, ktorý môže verejný obstarávateľ využiť na deklarovanie negatívnej skúsenosti so zhotoviteľom, ktorý vyšiel z procesu verejného obstarávania. V prípade odstúpenia od uzatvorenej zmluvy o dielo počas realizácie stavebných prác na diele vznikli náklady na inventarizáciu rozpracovaného diela, ďalšiu úpravu projektovej dokumentácie vrátane výkazu výmer a nové verejné obstarávanie.
ÚVO poukázal na predložené stanovisko k odovzdaniu diela, ktoré preukazuje, že predmetné dielo bolo riadne prevzaté po odstránení nedostatkov 20. septembra 2022. V stanovisku sa uvádza, že nedostatky a nedorobené veci a skryté vady z reklamácie stavby boli odstránené 30. januára 2023. ÚVO doplňujúco uvádza, že skryté vady diela (stavby), na ktoré vo svojom vyjadrení poukázal aj obstarávateľ, predstavujú také vady, ktoré v čase prevzatia neboli zistené, a teda nebránili riadnemu odovzdaniu diela a ďalej konštatoval, že skryté vady sa môžu objaviť kedykoľvek po prevzatí diela ako funkčného celku. Vzhľadom na skôr uvedené nemožno akceptovať tvrdenie účastníka konania, že odstránenie vád a nedorobkov malo vplyv na neskoré vystavenie referencie a ak by aj bolo možné zohľadniť uplatnenie reklamácie na vady, mal teda účastník konania vyhotoviť referenciu do 30 dní odo dňa odstránenia aj posledných vád, t.j. najneskôr 30. októbra 2023, a nie až 5. marca 2024.
ÚVO konštatuje, že aj z vyjadrenia účastníka konania vyplýva, že v tomto prípade nešlo ani o také vady, pre ktoré by účastník konania odstúpil od zmluvy, a teda ani neskôr vzniknuté skryté vady nie je možné považovať za také, ktoré by bránili riadnemu odovzdaniu a prevzatiu diela ako funkčného celku. ÚVO súhlasí s účastníkom konania, že vyhotovenie negatívnej referencie je prostriedkom na deklarovanie negatívnej skúsenosti so zhotoviteľom, avšak predmetom správneho konania nebola polemika o správnosti vyhotovenej referencie alebo o tom, či zhotoviteľ riadne plnil predmet zmluvy. Predmetom správneho konania bolo, či prišlo k naplneniu skutkovej podstaty správneho deliktu, teda či bolo preukázané nesplnenie povinnosti účastníka konania podľa § 12 ods. 3 zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. ÚVO vzhľadom na vyjadrenie upriamil pozornosť obstarávateľa na § 12 ods. 7 uvedeného zákona, v ktorom je uvedené, že ak počas záručnej doby k dodanému plneniu dôjde k zmene skutočností podľa ods. 2 vo vzťahu k už zapísanej referencii, verejný obstarávateľ vykoná zmenu v referencii - existuje teda možnosť úpravy už vystavenej referencie v prípade zmeny skutočností vo vystavenej referencii z vlastnej iniciatívy, a to vrátane zmeny hodnotenia kvality plnenia poskytnutého dodávateľom.
1. etapa rekonštrukcie zimného štadióna (rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie č. 6105-3000/2023 z 28. marca 2023)
Mesto Prešov je verejným obstarávateľom, ktorý uzavrel s úspešným uchádzačom (ďalej len "zhotoviteľ") zmluvu o dielo ako výsledok podlimitnej zákazky na uskutočnenie stavebných prác na uvedený predmet zákazky s dohodnutou cenou vrátane DPH 4 545 730,63 eura. Uzavretím dodatkov 1 - 4 bola zvýšená na 4 873 828,20 eura. Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len "ÚVO") v konaní o preskúmaní úkonov kontrolovaného uviedol, že obstarávateľ porušil § 18 ods. 1 a § 10 ods. 2 zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., pričom uzatvorením dodatkov 1 a 4 porušil princípy transparentnosti a nediskriminácie hospodárskych subjektov uskutočnením zmeny pôvodnej zmluvy počas jej trvania spočívajúce v prácach navyše v súvislosti s oceľovou konštrukciou zosilnenia stien, prístupovou komunikáciou, rozšírením výkopu výťahovej šacht
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.