Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Legislatíva

Metodické usmernenie ÚVO č. 4993-2021, reverzná súťaž pri podlimitnej zákazke bez využitia elektronického trhoviska, vyhodnotenie mimoriadne nízkej ponuky pri reverznej súťaži, chyby v písaní, počítaní vs. zmena ponuky

Kategória: Metodické usmernenia Autor/i: Úrad pre verejné obstarávanie

4993-5000/2021
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 20.04.2021
Elektronickou poštou zo dňa 31.03.2021 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“).
Vo svojej žiadosti o opravu metodického usmernenia, ktorá je reakciou na vydané metodické usmernenie č. 4512-5000/2021 (zo dňa 26.03.2021) vyjadrujete svoj nesúhlas so závermi vyjadrenými v predmetnom dokumente, cit.:
1. V usmernení je uvedené, že pri tzv. "superreverze" sa postupuje tak, že sa vyhodnotia ponuky na základe kritérií a následne sa vyhodnotia ponuky z pohľadu splnenia požiadaviek na predmet zákazky a nakoniec sa vyhodnotia podmienky uchádzačov umiestnených na prvých troch miestach v poradí, alebo u uchádzača, ktorý sa umiestni na prvom mieste v poradí.
Podľa § 55 ods. 1 zákona, druhá veta hovorí: "Ak verejný obstarávateľa a obstarávateľ vyhodnocujú ponuky z hľadiska splnenia požiadaviek na predmet zákazky po vyhodnotení ponúk na základe kritérií na hodnotenie ponúk, sú povinní vyhodnotiť u uchádzača, ktorý sa umiestnil na prvom mieste v poradí, alebo u uchádzačov, ktorí sa umiestnili na prvom až treťom mieste v poradí, splnenie podmienok účasti a požiadaviek na predmet zákazky." To znamená, že po stanovení poradia podľa kritérií sa vyhodnocujú aj podmienky účasti aj ponuky u uchádzača, ktorý sa umiestnil na prvom mieste v poradí, alebo u uchádzačov, ktorí sa umiestnili na prvých troch miestach v poradí.
V usmernení je ďalej uvedené, že sa musíme rozhodnúť dopredu pred vyhlásení verejného obstarávania, ako budeme hodnotiť ponuky a pritom nevieme, koľko ponúk príde. V takom prípade je stále najvýhodnejšie rozhodnúť sa pre tzv."superreverz". Ak by bolo možné rozhodnúť sa o postupe vyhodnocovania ponúk až po predložení ponúk, je pravdepodobné, že podľa počtu ponúk by sme sa rozhodovali o klasickom spôsobe vyhodnocovania, alebo o tzv.reverznom postupe, alebo tzv. "superreverznom" postupe vyhodnocovania. Ak by sme sa rozhodli dopredu o klasickom vyhodnocovaní ponúk, resp. o tzv. "reverznom" postupe vyhodnocovania a prišlo by veľa ponúk (napríklad 30 ponúk), je možné, že by bolo potrebné vyhodnocovať ponuky veľmi dlhý čas (s námietkami pol roka aj rok), čo by mohlo byť oprávnene považované za nehospodárne. Nie je nám zrejmé, aký vplyv má rozhodnutie verejného obstarávateľa o spôsobe vyhodnocovania na transparentnosť.
2. Tak, ako je to uvedené pri prvom bode, vyhodnocujú sa podmienky účasti a požiadavky na predmet zákazky u uchádzača, ktorý sa umiestnil na prvom mieste v poradí alebo u uchádzačov, ktorí sa umiestnili na prvom až treťom mieste v poradí. Pri takomto hodnotení môže nastať situácia, že vyhodnotíme podmienky účasti u uchádzačov, ktorí sa umiestnili na prvých troch miestach v poradí a následne vyhodnotíme požiadavky na predmet zákazky u uchádzačov, ktorí sa umiestnili na prvých troch miestach v poradí a po vylúčení ostatných ponúk ostanú tri ponuky. Ak by sa hodnotilo klasickým spôsobom, rovnako sa najprv vyhodnocujú podmienky účasti, následne požiadavky na predmet zákazky, a až následne je možné vyhodnotiť ponu
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne zmeny v legislatíve

Zmena nastala

161/2015 Z.z.

Novelizovaný: 1. 12. 2024  

79/2015 Z.z.

Novelizovaný: 1. 12. 2024  

283/2002 Z.z.

Novelizovaný: 1. 12. 2024  

40/1964 Zb.

Novelizovaný: 1. 11. 2024  

91/2016 Z.z.

Novelizovaný: 6. 8. 2024  


Zmena nastane

300/2005 Z.z.

Novelizovaný: 30. 12. 2024  

301/2005 Z.z.

Novelizovaný: 30. 12. 2024  

455/1991 Zb.

Novelizovaný: 30. 12. 2024  

150/2013 Z.z.

Novelizovaný: 1. 1. 2025  

382/2018 Z.z.

Novelizovaný: 1. 1. 2025  


Archív zmien v legislatíve