Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Legislatíva

Metodické usmernenie ÚVO č. 7664-2021, posúdenie statusu subjektu ako samostatnej prevádzkovej jednotky na účely ZVO, možnosť zriadenia Profilu VO/O pre samostatnú prevádzkovú jednotku, nositeľ zodpovednosti samostatnej prevádzkovej jednotky

Kategória: Metodické usmernenia Autor/i: Úrad pre verejné obstarávanie

7664-5000/2021
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 27.6.2021
Elektronickou poštou zo dňa 1.6.2021 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“).
V žiadosti o metodické usmernenie uvádzate nasledovné:
„Úrad vlády Slovenskej republiky je verejným obstarávateľom a účastníkom procesu verejného obstarávania.
Podľa § 6 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní, ak verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ pozostáva zo samostatných prevádzkových jednotiek, do predpokladanej hodnoty zákazky sa zahŕňa celková predpokladaná hodnota zákaziek týchto prevádzkových jednotiek. Predpokladanú hodnotu zákazky možno určiť na úrovni samostatnej prevádzkovej jednotky, ak táto prevádzková jednotka nezávisle uskutočňuje verejné obstarávanie.
Z účinnosťou od 1.6.2021 sa ustanovuje nasledovné znenie § 22 ods. 1 zákona č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy: Na čele Úradu vlády Slovenskej republiky, v rozsahu úkonov, ktoré sa netýkajú plnenia úloh podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo, je vedúci, ktorý je za výkon svojej funkcie zodpovedný predsedovi vlády. Vedúceho Úradu vlády Slovenskej republiky vymenúva a odvoláva vláda. Na čele Úradu podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo je štátny tajomník podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo; štátny tajomník koná za Úrad vlády Slovenskej republiky v rozsahu úkonov, ktoré sa týkajú plnenia úloh podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo. Na účely finančného riadenia a finančnej kontroly podľa osobitného predpisu sa štátny tajomník podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo považuje za štatutárny orgán orgánu verejnej správy vo vzťahu k finančným operáciám týkajúcich sa plnenia úloh podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo.
Následne v § 24 ods. 6 zákona je uvedené v Úrade vlády Slovenskej republiky je zriadený Úrad podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo. Úrad podpredsedu vlády tvoria najmenej tie odborné útvary Úradu vlády Slovenskej republiky, ktoré zabezpečujú plnenie úloh podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo podľa tohto zákona alebo štatútu. Úrad podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo je na účely prideľovania identifikačného čísla organizácie zapísanou organizačnou zložkou.
Máme za to, že vychádzajúc z uvedeného by sa mohla na úrad vlády vzťahovať možnosť podľa § 6 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní, t.j. možnosť považovať Úrad podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo sa samostatnú prevádzkovú jednotku v zmysle zákona o verejnom obstarávaní.“
Vo svojej žiadosti sa ďalej odvolávate na viaceré metodické usmernenia úradu (napr. metodické usmernenie č. 11407-5000/2018, 699-5000/2018, 9239-5000/2016, 6879-5000/2016, 4959-5000/2019), v ktorých sa úrad zaoberal stanovovaním predpokladanej hodnoty zákazky v prípade organizačnej zložky.
V nadväznosti na vyššie uvedené sa úradu pýtate:
1. Je možné Úrad podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo a je zriadený v Úrade vlády Slovenskej republiky považovať za samostatnú prevádzkovú jednotku podľa zákona o verejnom obstarávaní?
2. Ak áno, je potrebné na tento účel prijať nejaký dokument (napr.
memorandum
, dohodu o rozdelení kompetencii v oblasti verejného obstarávania alebo iný právny akt), ktorý by vyriešil vzťahy Úradu vlády Slovenskej republiky a Úradu podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo v oblasti verejného obstarávania?
3. Aké aspekty má riešiť tento dokument, aby bolo možné považovať Úrad podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo za samostatnú prevádzkovú jednotku?
4. Je možné, aby v rovnakom čase (napr. jeden kalendárny rok) obstarával rovnaké predmety zákazky samostatne Úrad vlády Slovenskej republiky a rovnaké predmety zákazky samostatne Úrad podpredsedu
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne zmeny v legislatíve

Zmena nastala

305/2013 Z.z.

Novelizovaný: 1. 10. 2024  

575/2001 Z.z.

Novelizovaný: 1. 10. 2024  

150/2013 Z.z.

Novelizovaný: 27. 9. 2024  

91/2016 Z.z.

Novelizovaný: 6. 8. 2024  

301/2005 Z.z.

Novelizovaný: 6. 8. 2024  


Archív zmien v legislatíve