7664-5000/2021
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 27.6.2021
Elektronickou poštou zo dňa 1.6.2021 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len
„úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
V žiadosti o metodické usmernenie uvádzate nasledovné:
„Úrad vlády Slovenskej republiky je verejným obstarávateľom a účastníkom procesu verejného
obstarávania.
Podľa § 6 ods. 3 zákona o verejnom
obstarávaní, ak verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ pozostáva zo samostatných
prevádzkových jednotiek, do predpokladanej hodnoty zákazky sa zahŕňa celková predpokladaná hodnota
zákaziek týchto prevádzkových jednotiek. Predpokladanú hodnotu zákazky možno určiť na úrovni
samostatnej prevádzkovej jednotky, ak táto prevádzková jednotka nezávisle uskutočňuje verejné
obstarávanie.
Z účinnosťou od 1.6.2021 sa ustanovuje nasledovné znenie
§ 22 ods. 1 zákona č. 575/2001 Z.z. o
organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy: Na čele Úradu vlády Slovenskej
republiky, v rozsahu úkonov, ktoré sa netýkajú plnenia úloh podpredsedu vlády, ktorý neriadi
ministerstvo, je vedúci, ktorý je za výkon svojej funkcie zodpovedný predsedovi vlády. Vedúceho
Úradu vlády Slovenskej republiky vymenúva a odvoláva vláda. Na čele Úradu podpredsedu vlády, ktorý
neriadi ministerstvo je štátny tajomník podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo; štátny
tajomník koná za Úrad vlády Slovenskej republiky v rozsahu úkonov, ktoré sa týkajú plnenia úloh
podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo. Na účely finančného riadenia a finančnej kontroly
podľa osobitného predpisu sa štátny tajomník podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo považuje
za štatutárny orgán orgánu verejnej správy vo vzťahu k finančným operáciám týkajúcich sa plnenia
úloh podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo.
Následne v § 24 ods. 6 zákona je uvedené v
Úrade vlády Slovenskej republiky je zriadený Úrad podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo.
Úrad podpredsedu vlády tvoria najmenej tie odborné útvary Úradu vlády Slovenskej republiky, ktoré
zabezpečujú plnenie úloh podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo podľa tohto zákona alebo
štatútu. Úrad podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo je na účely prideľovania identifikačného
čísla organizácie zapísanou organizačnou zložkou.
Máme za to, že vychádzajúc z uvedeného by sa mohla na úrad vlády vzťahovať možnosť podľa
§ 6 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní, t.j.
možnosť považovať Úrad podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo sa samostatnú prevádzkovú
jednotku v zmysle zákona o verejnom obstarávaní.“
Vo svojej žiadosti sa ďalej odvolávate na viaceré metodické usmernenia úradu (napr. metodické
usmernenie č. 11407-5000/2018, 699-5000/2018, 9239-5000/2016, 6879-5000/2016, 4959-5000/2019), v
ktorých sa úrad zaoberal stanovovaním predpokladanej hodnoty zákazky v prípade organizačnej
zložky.
V nadväznosti na vyššie uvedené sa úradu pýtate:
1. Je možné Úrad podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo a je zriadený v Úrade vlády
Slovenskej republiky považovať za samostatnú prevádzkovú jednotku podľa
zákona o verejnom obstarávaní?
2. Ak áno, je potrebné na tento účel prijať nejaký dokument (napr.
memorandum
, dohodu o rozdelení
kompetencii v oblasti verejného obstarávania alebo iný právny akt), ktorý by vyriešil vzťahy Úradu
vlády Slovenskej republiky a Úradu podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo v oblasti verejného
obstarávania?
3. Aké aspekty má riešiť tento dokument, aby bolo možné považovať Úrad podpredsedu vlády, ktorý
neriadi ministerstvo za samostatnú prevádzkovú jednotku?
4. Je možné, aby v rovnakom čase (napr. jeden kalendárny rok) obstarával rovnaké predmety zákazky
samostatne Úrad vlády Slovenskej republiky a rovnaké predmety zákazky samostatne Úrad podpredsedu