2114-5000/2021
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 12.02.2021
Elektronickou poštou z 25.01.2021 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len
„úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
Skutkový stav žiadosti, cit.: “Verejný obstarávateľ požaduje v zmysle preukázania podmienok
účasti týkajúcich sa technickej a odbornej spôsobilosti preukázanie realizácie referenčnej stavby za
predchádzajúcich 5 rokov od vyhlásenia verejného obstarávania. Podmienkou referenčnej stavby je
certifikát vydaný Svetovou atletikou WA, kde na mieste zhotoviteľ / inštalátor musí byť uvedený
konkrétny uchádzač, ktorý predkladá ponuku do verejného obstarávania. Z verejne dostupných zdrojov
je zrejmé, že takýmto certifikátom disponuje len jedna spoločnosť so sídlom na území SR. Verejný
obstarávateľ zároveň podotýka, že každý potencionálny záujemca môže využiť
§ 37 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní a
vytvoriť skupinu dodávateľov s hospodárskym subjektom, ktorý daný certifikát má.
Pýtame sa preto, môže verejný obstarávateľ takouto striktnou podmienkou vymedziť formu účasti
uchádzača vo verejnom obstarávaní, ktoré odopiera potencionálnym záujemcom možnosť využitia tretej
osoby v zmysle § 34 ods. 3 zákona o verejnom
obstarávaní?“
V predmetnej veci Vám poskytujeme nasledovné metodické usmernenie.
Podľa § 147 písm. h) zákona o verejnom
obstarávaní úrad usmerňuje metodicky účastníkov procesu verejného obstarávania. Úrad v rámci
metodického usmerňovania nevykonáva schvaľovanie, resp. hodnotenie úkonov účastníkov procesu
verejného obstarávania. Takéto kompetencie má úrad v rámci výkonu dohľadu nad verejným obstarávaním
podľa § 147 písm. c) cit. zákona. Overiť
zákonný postup verejného obstarávateľa pri zadávaní zákazky (alebo naopak vybočenie zo zákonného
rámca) možno len na základe úradom vykonanej kontroly, spočívajúcej v úplnom zistení skutkového
stavu a následného porovnania súladu konania kontrolovaného s ustanoveniami zákona. Úrad v rámci
výkonu metodickej činnosti, ktorá sa v zásade obmedzuje na poskytnutie všeobecných odpovedí, resp.
návodov na riešenie otázok, ktoré môžu spôsobovať aplikačné problémy v praxi a nemôže nahrádzať
svoje kompetencie pri výkone dohľadu, ktoré vyplývajú zo
zákona o verejnom obstarávaní.
V nadväznosti na uvedené Vám poskytujeme prierez zákonnej úpravy vzťahujúcej sa k Vami uvedenej
problematike.
Zákon o verejnom obstarávaní predpokladá, že
zákazka je zadaná úspešnému uchádzačovi, ktorý sa po kontrahovaní zmluvy stáva dodávateľom.
Predpokladom na úspešné získanie zákazky je splnenie podmienok účasti a požiadaviek na predmet
zákazky zo strany uchádzača o zákazku. Predmetné podmienky účasti môžu byť preukázané a samotná
ponuka môže byť podaná aj skupinou dodávateľov (§
37).
Rozhodnutie o vytvorení skupiny dodávateľov predstavuje slobodnú voľbu konkrétnych hospodárskych
subjektov, t.j. rozhodnutie o vytvorení skupiny dodávateľov nie je vecou verejného obstarávateľa
alebo obstarávateľa, tento naopak musí rozhodnutie hospodárskych subjektov o vytvorení skupiny
dodávateľov akceptovať. Skupina dodávateľov preukazuje splnenie podmienok účasti
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).