4816-5000/2020
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 25.3.2020
Elektronickou poštou z 24.2.2020 ste sa na nás obrátili so žiadosťou o poskytnutie metodického
usmernenia k zákonu č. 343/2015 Z.z. o verejnom
obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o
verejnom obstarávaní“).
V žiadosti o poskytnutie metodického usmernenia sa pýtate:
1) Ako má verejný obstarávateľ postupovať v prípade, ak vo verejnom obstarávaní zrealizoval
elektronickú aukciu bez technických pochybení, oznámil výsledok elektronickej aukcie vrátane zoznamu
uchádzačov spolu s ich návrhmi na plnenie kritérií na vyhodnotenie ponúk a následne zistil
pochybenia vo vyhodnotení ponúk a splnení podmienok účasti, ktoré uskutočnil pred elektronickou
akciou. Ďalej sa pýtate, či je vzhľadom na vyššie uvedené možné zopakovanie elektronickej aukcie
alebo je potrebné celé verejné obstarávanie zrušiť a vyhlásiť ho opäť?
2) Akým spôsobom sa aplikuje podmienka účasti podľa
§ 34 ods. 1 písm. l) zákona o verejnom
obstarávaní, či môže verejný obstarávateľ vyžadovať, aby podiel plnenia zo zmluvy, ktorý má
uchádzač v úmysle zabezpečiť subdodávateľom, nepresiahol verejným obstarávateľom stanovený podiel
(napr. 30%), alebo sa daná podmienka účasti aplikuje len tak, že uchádzač vo svojej ponuke uvedie
podiel zákazky, ktorý má v úmysle zabezpečiť subdodávateľom?
3) Ako sa má aplikovať § 38 ods. 4 zákona o verejnom
obstarávaní? Pokiaľ verejný obstarávateľ v zmysle
§ 38 ods. 4 zákona o verejnom obstarávaní môže
požadovať, aby priamo uchádzač alebo člen skupiny dodávateľov určité podstatné úlohy vykonal sám,
nie je tým nepriamo obmedzená možnosť použitia subdodávateľov?
4) Je možné, aby jedným z kritérií ekonomicky najvýhodnejšej ponuky bol podiel plnenia zo zmluvy
zabezpečený subdodávateľom tak, že uchádzač, ktorý má v úmysle zadať najmenší podiel plnenia zo
zmluvy subdodávateľom by v rámci tohto kritéria získal najvyšší počet bodov a ostatní uchádzači by
získali pomerný počet bodov?
5) Je v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní,
ak by verejný obstarávateľ za účelom určenia ekonomicky najvýhodnejšej ponuky stanovil, že úspešným
uchádzačom sa stane ponuka uchádzača, ktorá sa po vyhodnotení kritéria najnižšej ceny umiestni na
druhom mieste v poradí?
6) S poukazom na znenie § 53 ods. 3 písm. a)
zákona o verejnom obstarávaní sa pýtate, ktoré ponuky sú ostatné ponuky v prípade, ak verejný
obstarávateľ hodnotí prvé tri ponuky v poradí z desiatich doručených ponúk? Pri vyhodnotení, či je
cena plnenia o viac ako 15% nižšia ako ostatné ponuky, sa zohľadňujú len tieto tri ponuky, ktoré
verejný obstarávateľ vyhodnotil, alebo všetky doručené ponuky?
7) Ako má verejný obstarávateľ postupovať v prípade, ak poskytnutie referenčnej služby trvalo dva
mesiace, ale do obdobia stanovených troch rokov spadá len jeden mesiac z tohto dvojmesačného
obdobia? (napr. tri roky od vyhlásenia verejné