7184-5000/2020
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 26.5.2020
Elektronickou poštou z 24.4.2020 ste sa na nás obrátili so žiadosťou o poskytnutie metodického
usmernenia k zákonu č. 343/2015 Z.z. o verejnom
obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
264/2017 Z.z. (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
V žiadosti o poskytnutie metodického usmernenia uvádzate otázky k „revíznym postupom“ z hľadiska
výkladu vybraných ustanovení zákona o verejnom
obstarávaní účinného k 30.4.2018. Ako uvádzate, otázky sa týkajú verejného obstarávania
realizovaného v rokoch 2017/2018.
Pýtate sa:
1. Je v súlade s § 56 ods. 2 zákona o verejnom
obstarávaní ak verejný obstarávateľ uzavrie zmluvu s úspešným uchádzačom 16. deň odo dňa
odoslania informácie o výsledku vyhodnotenia ponúk a súčasne ak všetkým uchádzačom ešte v 16. deň
neuplynula lehota podľa § 170 ods. 4 písm. d)
a f) zákona o verejnom obstarávaní?
2. Môže postup verejného obstarávateľa uvedený v otázke č. 1 smerovať k zrušeniu zákazky a
neplatnosti uzatvorenej zmluvy s úspešným uchádzačom? Kto je oprávnený uvedený postup napadnúť a
kde?
3. Ak po vyhodnotení verejného obstarávania je stanovený víťazný uchádzač a zároveň niekoľko
neúspešných uchádzačov, za akých okolností môže verejný obstarávateľ lehotu podľa
§ 170 ods. 4 zákona o verejnom obstarávaní
(resp. podľa § 170 ods. 4 d),
f),
g) zákona o verejnom obstarávaní) nedodržať
a/alebo si predmetnú lehotu skrátiť a nečakať na márne uplynutie predmetnej lehoty?
4. Ak žiadna oprávnená osoba podľa § 170 ods. 1
zákona o verejnom obstarávaní v zákonnej lehote nedoručila námietku podľa
§ 170 ods. 3 písm. d) a
f) zákona o verejnom obstarávaní, je možné
konštatovať, že „revízne postupy“ boli ukončené?
5. Ak žiadna oprávnená osoba podľa § 170 ods. 1
zákona o verejnom obstarávaní v zákonnej lehote nedoručila námietku podľa
§ 170 ods. 3 písm. g) zákona o verejnom
obstarávaní, je možné konštatovať, že „revízne postupy“ boli ukončené?
6. Ak najneskôr v posledný deň lehoty podľa § 170
ods. 4 písm. d) a f) zákona o verejnom
obstarávaní nebola od žiadnej oprávnenej osoby doručená verejnému obstarávateľovi a Úradu pre
verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) žiadna námietka podľa
§ 170 ods. 3 písm. d) a
f) zákona o verejnom obstarávaní, môžeme
konštatovať, že neboli začaté revízne postupy a súčasne boli revízne postupy ukončené napr. v
kontexte uplynutia lehoty podľa § 170 ods. 4 písm.
d) a f) zákona o verejnom
obstarávaní?
7. Ak verejný obstarávateľ k určitému termínu prehlásil, že „všetky revízne postupy vo vzťahu k
všetkým zákazkám projektu bolí ukončené“, je právne správne takéto všeobecné prehlásenie vzťahovať
na celý rozsah revíznych postupov definovaných v rámci štvrtej hlavy
zákona o verejnom obstarávaní?
8. V prípade, ak verejný obstarávateľ zasielal oznámenie o výsledku vyhodnotenia ponúk iba
emailom (z emailovej adresy verejného obstarávateľa na emailovú adresu uchádzača/uchádzačov), je
právne správne začiatok plynutia 10 dňovej lehoty pre námietky podľa
§ 170 ods. 3 písm. f) zákona o verejnom
obstarávaní pre tohto uchádzača počítať až od okamihu zaslania faktického potvrdzujúceho
emailu od uchádzača o prijatí emailu od verejného obstarávateľa, a to verejnému obstarávateľovi
(t.j. až keď uchádzač zašle email verejnému obstarávateľovi, že mu bol doručený email od verejného
obstarávateľa (súčasťou ktorého bolo oznámenie o výsledku vyhodnotenia ponúk) a že sa s ním
oboznámil? (Uvedené nastalo aj v prípade, ak si verejný obstarávateľ nedohodli tento spôsob
komunikácie a nestanovili si v súťažných podkladoch, čo sa považuje za deň doručenia).
9. Zákon o verejnom obstarávaní definuje, že
námietku je oprávnený podať uchádzač do 10 dní odo dňa prevzatia Oznámenia o výsledku vyhodnotenia
ponúk. Je tým to dňom prevzatia (v prípade emailovej komunikácie) deň zaslania potvrdzujúceho emailu
uchádzača o prijatí emailu od verejného obstarávateľa)?
V predmetnej veci Vám poskytujeme nasledovné metodické usmernenie.
Podľa § 147 písm. h) zákona o verejnom
obstarávaní úrad