11906-5000/2021
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 29.10.2021
Elektronickou poštou zo dňa 30.09.2021 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej
len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
Skutkový stav žiadosti, cit.: „Som členkou Rady školy v Bratislave a chcem riešiť problém s
dodávkou jedla do školskej jedálne. Potrebovala by som teda tieto informácie:
1) Je základná škola s materskou školou, ktorej zriaďovateľom je cirkev, verejným obstarávateľom
v zmysle zákona (ako osoba napojená na štátny rozpočet)?
2) v prípade, že táto škola nedisponuje riadnou školskou kuchyňou a potrebuje, externého
dodávateľa stravovania, ako má postupovať a ako má byť zákazka formulovaná?
3) v prípade, že sa táto škola rozhodne neurobiť verejnú súťaž na dodávku stravovania, ale iba
priamym zadaním prenajme časť svojej budovy na "užívanie výdajnej školskej jedálne za účelom
poskytovania stravovania žiakom a zamestnancom formou dovozu a výdaj ú jedla", je to zákonný
postup?
4) Môže obstarávateľ / cirkevná škola uzavrieť akúkoľvek dodávateľskú zmluvu na dobu
neurčitú?“
V predmetnej veci Vám poskytujeme nasledovné metodické usmernenie.
Úrad realizuje svoju kompetenciu podľa § 147
písm. h) zákona o verejnom obstarávaní (metodicky usmerňovať účastníkov procesu verejného
obstarávania) vo vzťahu k účastníkom procesu verejného obstarávania. Úrad v rámci metodického
usmerňovania nepreberá kompetencie jednotlivých verejných obstarávateľov alebo obstarávateľov pri
realizácii konkrétnych verejných obstarávaní.
V súvislosti s Vašimi otázkami zdôrazňujeme, že ak by úrad v rámci metodického usmerňovania
„odporúčal“ účastníkom procesu verejného obstarávania vykonať určitý úkon, takýmto usmernením by sa
mohol dostať do kolízie so svojimi kompetenciami vykonávať dohľad nad verejným obstarávaním. Uvedená
činnosť by kolidovala s dohľadovou právomocou úradu, ktorý by v prípade nahrádzania rozhodnutí
verejných obstarávateľov v podstate kontroloval sám seba. Metodická činnosť úradu sa v zásade
obmedzuje na poskytnutie všeobecných odpovedí, resp. návodov na riešenie otázok, ktoré môžu
spôsobovať aplikačné problémy v praxi.
Vami uvedený okruh otázok zameraný na riešenie/nastavenie konkrétneho postupu verejného
obstarávateľa na zabezpečenie stravovania v školskej jedálni presahuje rámec kompetenčnej pôsobnosti
odboru metodiky. Zdôrazňujeme, že verejný obstarávateľ nemôže prenášať zodpovednosť za úkony, ktoré
majú/ môžu byť realizované v konkrétnom procese zadávania zákazky na úrad.
Z uvedených dôvodov Vám poskytujeme všeobecnú odpoveď zameranú na prierez Vami dopytovanej
problematiky.
1. Rozhodnutie týkajúce sa určenia postavenia dotknutého subjektu vo vzťahu k právnym predpisom
upravujúcim oblasť verejného obstarávania je kompetentný urobiť každý subjekt sám pri zohľadnení
príslušných ustanovení zákona o verejnom obstarávaní,
ktoré vo všeobecnosti vymedzujú osoby povinné uplatňovať
zákon o verejnom obstarávaní pri zadávaní zákaziek
(verejný obstarávateľ, obstarávateľ alebo osoba podľa § 8
zákona o verejnom obstarávaní).
Povinnosť aplikovať zákon o verejnom obstarávaní
má v zmysle ustanovenia § 10 ods. 1 zákona o verejnom
obstarávaní verejný obstarávateľ definovaný v ustanovení
§ 7 cit. zákona a obstarávateľ definovaný v
ustanovení § 9 cit. zákona. Povinnosť používať
pravidlá a postupy verejného obstarávania pri zadávaní zákaziek sa vzťahujú aj na tzv. dotovanú
osobu podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní, t.j.
osobu, ktorá nie je verejný obstarávateľ ani obstarávateľ, ak verejný obstarávateľ poskytne tejto
osobe finančné prostriedky na dodanie tovaru, na uskutočnenie stavebných prác a na poskytnutie
služieb, pričom táto osoba je povinná postupovať podľa pravidiel a postupov ustanovených v
§ 8 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní
Ustanovením § 7 zákona o verejnom obstarávaní sa
vymedzuje okruh subjektov, tzv. klasický sektor – verejný obstarávateľ, na ktoré sa vzťahuje povinné
uplatňovanie zákona. Je vo verejnom záujme, aby zákon o
verejnom obstarávaní uplatňoval každý subjekt, ktorý používa verejné financie, podlieha
kontrole alebo riadeniu iného verejného obstarávateľa. Definícia verejného obstarávateľa zahŕňa
štátne, regionálne a miestne organizácie a ďalšie organizácie plniace potreby vo všeobecnom záujme.
Ide o také vymedzenie pojmu, ktorý zahŕň