Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Legislatíva

Metodické usmernenie ÚVO č. 3866-2022, zákonná úprava ideovej súťaže návrhov ako druhu súťaže v oblasti architektúry, územného plánovania a stavebného inžinierstva, ktorá končí udeľovaním odmien a cien

Kategória: Metodické usmernenia Autor/i: Úrad pre verejné obstarávanie

3866-5000/2022
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 18.02.2022
Elektronickou poštou zo dňa 26.01.2022 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“).
Skutkový stav žiadosti, cit.: Obraciame sa na Vás v otázke týkajúcej sa súťaže návrhov (§ 119-§ 125 ZVO, resp. vyhláška ÚVO 157/2016 Z.Z.), konkrétnejšie ideovej súťaži návrhov (tú spomína len uvedená vyhláška). Práve ideová súťaž nám aktuálne naráža v praxi na vnútorný nesúlad medzi cieľmi a účelom takejto súťaže (výsledkom je samotné dielo predložené v súťaži bez následného postupu dodania služby) a princípmi VO, ako postupu pre obstarávanie služieb, ktorého výsledkom je na základe predloženého diela (návrhu) zazmluvnenie dodávateľa a neskoršie dodanie samotnej služby (komplexného projektu pre realizáciu diela).
Tzv. ideová súťaž návrhov je definovaná v § 1 ods. 1 písm. b) Vyhlášky. Zákon č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v zn. n. p. (ďalej „Zákon") neobsahuje definíciu, ba ani zmienku o druhu súťaže návrhov, ktorý by napĺňal znaky ideovej súťaže podľa § 1 ods. 1 písm. b) Vyhlášky. S ohľadom na systematický výklad právneho predpisu, zaradením právnej úpravy ideovej súťaže do Vyhlášky, ktorá je vykonávacím predpisom Zákona, sa ponúka záver, že vyhlasovanie ideových súťaží subjektom, ktorý je obstarávateľom alebo verejným obstarávateľom, sa musí uskutočniť v súlade so Zákonom, pokiaľ predpokladaná hodnota zákazky (ďalej „PHZ") dosiahne najmenej sumu 5.000 Eur.
Z povahy ideovej súťaže však vyplýva, že na ňu nenadväzuje zadávanie zákazky; preto pre výpočet PHZ nemožno aplikovať postup podľa § 120 Zákona, ani podľa § 6 ods. 2 a ods. 8 písm. c) Zákona. Navyše, už samotné použitie pojmu „predpokladaná hodnota zákazky" v kontexte postupu, v ktorom k zadávaniu zákazky nemôže dôjsť, môže byť mätúce.
V prípade, ak by sme kritérium dané výškou PHZ opomenuli, jediným ustanovením, ktoré by ideovú súťaž návrhov podriaďovalo úprave Zákona, by bolo ustanovenie § 1 ods. 1 písm. b) Vyhlášky.
Nakoľko nie je prípustné, aby právna úprava obsiahnutá vo vykonávacom predpise rozširovala pôsobnosť zákona, máme za to, že ideová súťaž tak ako je definovaná v § 1 ods. 1 písm. b) Vyhlášky, nie je postupom, ktorý by, bez ohľadu na výšku v jej rámci udeľovaných cien a odmien, podliehal Zákonu.“
S poukazom na vyššie uvedené, žiadate o metodické usmernenie, v ktorom Úrad pre verejné obstarávanie vysvetlí, či ideová súťaž podľa § 1 ods. 1 písm. b) Vyhlášky, vyhlásená subjektom, ktorý napĺňa znaky obstarávateľa alebo verejného obstarávateľa v zmysle Zákona, a ktorej súčet hodnôt udeľovaných cien a odmien presahuje sumu 5.000 Eur, je postupo
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne zmeny v legislatíve

Zmena nastala

583/2004 Z.z.

Novelizovaný: 1. 5. 2024  

24/2006 Z.z.

Novelizovaný: 1. 4. 2024  

254/1998 Z.z.

Novelizovaný: 1. 4. 2024  

369/1990 Zb.

Novelizovaný: 1. 4. 2024  

455/1991 Zb.

Novelizovaný: 1. 4. 2024  


Archív zmien v legislatíve