V tomto príspevku sa autori venujú možnostiam a podmienkam horizontálnej spolupráce podľa zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZVO"). Autori v príspevku približujú tento inštitút, ktorý predstavuje jednu z viacerých možností, pri ktorých sa ZVO na postup zadávania zákazky nevzťahuje a zároveň popisujú a približujú jednotlivé podmienky aplikácie tohto inštitútu.
Horizontálna spolupráca predstavuje jednu z viacerých výnimiek, keď pri tomto postupe nemusí dochádzať k uplatňovaniu ZVOako takého, a teda zákazku možno zadať bez realizácie verejného obstarávania. Horizontálna spolupráca predstavuje postup zadania zákazky medzi dvomi a viacerými verejnými obstarávateľmi. [1] Podľa metodického usmernenia Úradu pre verejné obstarávanie (ďalej len "ÚVO") viacerí verejní obstarávatelia môžu spoluprácu uskutočňovať aj na zmluvnom základe (keď si verejní obstarávatelia sami vyberajú právnu formu vzájomnej spolupráce) bez založenia nimi kontrolovanej osoby - horizontálna neinštitucionálna spolupráca. Na základe zmluvy sa musia v tomto prípade plniť spoločné ciele verejného záujmu (podľa rozsudku Súdneho dvora Európskej únie zn. C-480/06:
"spolupráca sa má zameriavať na spoločné zaistenie výkonu verejnej úlohy, ktorú majú vykonať všetci spolupracujúci partneri")
a všetci zúčastnení verejní obstarávatelia musia na otvorenom trhu vykonávať menej ako 20% činností, ktorých sa spolupráca týka. [2] [3] Horizontálna spolupráca je teda forma spolupráce medzi verejnými subjektmi, ktorá nie je založená na vertikálnom vzťahu zadávateľ - dodávateľ, ale na rovnocennom partnerstve medzi verejnými subjektmi, ktoré spoločne zabezpečujú verejnú službu bez potreby verejného obstarávania, ak sú splnené určité ďalej vymedzené podmienky.
K využívaniu inštitútu horizontálnej spolupráce podľa názoru autorov nedochádza príliš často a ide skôr o zriedkavý inštitút. Pre lepšie rozlíšenie uvádzame, že horizontálna spolupráca sa inak označuje aj ako neinštitucionálna spolupráca, pričom opakom je inštitucionálna spolupráca (vertikálna), ktorá sa realizuje prostredníctvom vlastných právnických osôb a zvykne sa označovať aj ako tzv.
"in-house"
zákazka. [4] Autori by v rámci článku radi priblížili niektoré aspekty horizontálnej spolupráce a poskytli základné informácie, ktoré bude možné využiť pri aplikácii tejto formy spolupráce, ktorá môže byť zaujímavým riešením práve pri zadávaní plnení medzi verejnými obstarávateľmi, ktorí nespĺňajú, resp. nemôžu využiť vertikálnu
(inhouse)
spoluprácu napríklad z dôvodu účasti súkromného kapitálu v právnickej osobe primárne založenej verejným obstarávateľom. Horizontálna spolupráca a jej aplikácia v praxi má význam pre verejných obstarávateľov najmä z hľadiska zdieľania kapacít, infraštruktúry a systémov, prípadne aj v šetrení verejných prostriedkov.
Horizontálnu spoluprácu upravuje ZVO v § 1 ods. 10 ZVO, ktorý znie nasledovne:
"Tento zákon sa nevzťahuje na civilnú zákazku alebo koncesiu, ak je zmluva alebo koncesná zmluva uzavretá výlučne medzi dvoma alebo viacerými verejnými obstarávateľmi a ak sú splnené tieto podmienky:
a)
touto zmluvou sa ustanovuje alebo vykonáva spolupráca medzi zúčastnenými verejnými obstarávateľmi s cieľom zabezpečiť, aby sa služby vo verejnom záujme, ktoré musia poskytovať, poskytovali v záujme do
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).