7660-5000/2021
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 25.06.2021
Elektronickou poštou zo dňa 02.06.2021 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej
len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
Skutkový stav žiadosti, cit.: „ týmto by sme Vás chceli poprosiť o radu ako korektne vyriešiť
problém s percentuálnym podielom 3. osoby (subdodávateľa) na plnení predmetu zákazky ZoD. V
konkrétnom prípade ide o stavebné práce už v realizácii.
Pri verejnom obstarávaní úspešný uchádzač o realizáciu stavebných prác predložil 100% referencie
svojho subdodávateľa. Po podpise zmluvy o Dielo sa na MV SR zaslala Informácia o subdodávateľoch
formou Vyhlásenia zhotoviteľa stavebných prác, v ktorom zhotoviteľ SP prehlasuje, že pri plnení
predmetu zákazky ZoD využije kapacitu iba jedného subdodávateľa (t.j. spoločnosť, ktorej referencie
využil pri VO na SP). Podiel na plnení zákazky, ktorý má vykonať daný subdodávateľ predstavuje
0,3471%, predmetom subdodávky je Dodanie betónovej dlažby.
Aká minimálna % hodnota plnenia zákazky musí byť zabezpečená 3. osobou/subdodávateľom (aby v
prípade auditu nedošlo ku korekcii výšky sumy oprávnených výdavkov NFP na stavebné práce)?
Je postačujúce, že v našom prípade je predmetom subdodávky iba dodanie betónovej dlažby?
V predmetnej veci Vám poskytujeme nasledovné metodické usmernenie.
Podľa § 147 písm. h) zákona o verejnom
obstarávaní úrad usmerňuje metodicky účastníkov procesu verejného obstarávania. Metodická
činnosť úradu sa v zásade obmedzuje na poskytnutie všeobecných odpovedí, resp. návodov na riešenie
otázok, ktoré môžu spôsobovať aplikačné problémy v praxi. Úrad v rámci metodického usmerňovania
nemôže posudzovať súlad určitej jednostranne popísanej situácie so
zákonom o verejnom obstarávaní. Je tomu tak najmä z
dôvodu, že by tým úrad mohol prejudikovať svoje budúce možné rozhodnutia a samotné posudzovanie by
vykonával na základe nedostatočných informácií, t.j. bez kompletnej spisovej dokumentácie.
V súvislosti s Vašou otázkou zdôrazňujeme, že ak by úrad v rámci metodického usmerňovania
„odporúčal“ účastníkom procesu verejného obstarávania vykonať určitý úkon, takýmto usmernením by sa
mohol dostať do kolízie so svojimi kompetenciami vykonávať dohľad nad verejným obstarávaním. Uvedená
činnosť by kolidovala s dohľadovou právomocou úradu, ktorý by v prípade nahrádzania rozhodnutí
verejných obstarávateľov v podstate kontroloval sám seba.
Vychádzajúc z uvedeného a v spojení so skutočnosťou, že úrad nemôže prejudikovať výsledky auditu
a prípadnú korekciu výšky sumy oprávnených výdavkov NFP na stavebné práce, Vám poskytujeme všeobecnú
odpoveď týkajúcu sa problematiky tretej osoby (v pozícii subdodávateľa).
Účelom inštitútu podmienok účasti je nastavenie pravidiel, ktoré umožňujú preskúmať spôsobilosť
uchádzačov alebo záujemcov s cieľom umožniť súperenie o zákazku iba spôsobilým hospodárskym
subjektom, u ktorých existuje predpoklad riadneho plnenia zákazky. Z tohto pohľadu predstavujú
podmienky účasti eliminačné kritériá, ktoré v prípade ich nesplnenia zo strany uchádzačov alebo
záujemcov rezultujú v ich vylúčenie z verejného obstarávania.
Podľa čl. 63 sm