7793-5000/2021
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 25.06.2021
Elektronickou poštou zo dňa 08.06.2021 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej
len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
Skutkový stav žiadosti, cit: „ Dodávatelia, ktorých sme zazmluvnili na základe realizovaných
verejných obstarávaní na stavebné práce pri rekonštrukcii ciest a mostov v roku 2020 sa na nás
obracajú so žiadosťami o valorizáciu k už uzatvoreným zmluvám, kde takúto podmienku nemáme v
zmluvách dohodnutú. Dodávatelia z dôvodu skokového nárastu cien vstupných materiálov v roku 2021 (od
30 do 100%) nás žiadajú o valorizáciu zmluvných cien. Za vysúťažené a zazmluvnené ceny v roku 2020
nie sú schopní pri náraste vstupných materiálov (napr. oceľ, betón, asfalt, drevo...) realizovať
práce v požadovanom rozsahu a kvalite.
Týmto Vás žiadame o metodické usmernenie z akých dostupných podkladov (napr. Štatistický úrad SR:
Indexy cien stavebných prác, materiálov a výrobkov spotrebovávaných v stavebníctve SR alebo iných
relevantných podkladov) si má verejný obstarávateľ tieto skutočnosti overovať. V žiadostiach
dodávateľov sú vyčíslené navýšené hodnoty cien ich vstupných materiálov, ale nevieme z akých
podkladov si tieto údaje overovať. V prípade že sa rozhodneme uzatvoriť dodatok k zmluve z dôvodu
vývoja vstupných cien materiálov na trhu, ktoré má za následok pandémia COVID -19 a ktorých vývoj sa
nedal predvídať, aby sme ho uzatvorili v súlade so zákonom č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní.
V predmetnej veci Vám poskytujeme nasledovné metodické usmernenie.
Podľa § 147 písm. h) zákona o verejnom
obstarávaní úrad usmerňuje metodicky účastníkov procesu verejného obstarávania. Metodická
činnosť úradu sa v zásade obmedzuje na poskytnutie všeobecných odpovedí, resp. návodov na riešenie
otázok, ktoré môžu spôsobovať aplikačné problémy v praxi. V súvislosti s Vašou otázkou zdôrazňujeme,
že ak by úrad v rámci metodického usmerňovania „odporúčal“ účastníkom procesu verejného obstarávania
vykonať určitý úkon, takýmto usmernením by sa mohol dostať do kolízie so svojimi kompetenciami
vykonávať dohľad nad verejným obstarávaním. Uvedená činnosť by kolidovala s dohľadovou právomocou
úradu, ktorý by v prípade nahrádzania rozhodnutí verejných obstarávateľov v podstate kontroloval sám
seba.
Zároveň upozorňujeme, že metodické usmernenie úradu nepredstavuje právne záväzný výklad
zákona o verejnom obstarávaní, ani individuálny
správny akt s konštitutívnymi účinkami. Podľa rozsudku Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sp. zn.
5Sžf/39/2009 zo dňa 17.03.2010 metodický pokyn úradu nepredstavuje záväzný výklad
zákona o verejnom obstarávaní a ani nesprávny
metodický pokyn nemôže priniesť účastníkovi procesu verejného obstarávania priaznivejšie rozhodnutie
vo veci.
Pri riešení Vašej situácie/problému je prvoradé vysporiadať sa s otázkou zákonnosti uzavretia
dodávateľmi požadovaných dodatkov, t.j. vyhodnotiť splnenie podmienky, ktorou je podmienená
„oprávnená/zákonná“ zmena zmluvy (ktorá je výsledkom verejného obstarávania) počas jej trvania.
Prioritne zdôrazňujeme, že uplatnenie pravidiel pre zmenu zmluvy, rámcovej dohody a koncesnej
zmluvy podľa § 18 zákona predstavuje výnimku z
povinnosti použitia nového postupu zadávania zákazky. Možnosť úprav zmluvy by sa mala
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).