4862-5000/2022
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 18.03.2022
Elektronickou poštou zo dňa 18.02.2022 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej
len „úrad“) so žiadosťou o metodické usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
Vo svojej žiadosti uvádzate nasledovné:
Ministerstvo vnútra SR plánuje zriadiť dynamický nákupný systém. DNS nebude rozdelený do
kategórií, nakoľko to s prihliadnutím na komoditu nepovažujeme za nutné a ani vhodné. Podmienkou pre
zaradenie do DNS bude výhradne splnenie osobného postavenia podľa
§ 32 zákona o verejnom obstarávaní. Podmienky
podľa § 33 a
34 zákona o verejnom obstarávaní nebudú
stanovené.
V rámci jednotlivých zákaziek plánujeme hodnotiť ponuky na základe
- najlepšieho pomeru ceny a kvality alebo
- nákladov počas životného cyklu alebo
- najnižšej ceny, a to v závislosti od podmienok konkrétnej zákazky.
Čiže v niektorej konkrétnej zákazke v rámci DNS chceme ponuky hodnotiť len na základe najnižšej
ceny, v inej na základe nákladov počas životného cyklu, v inej na základe najlepšieho pomeru ceny a
kvality, kde kvalita je reprezentovaná funkčnými vlastnosťami a v inej zákazke na základe
najlepšieho pomeru ceny a kvality, kde kvalita je reprezentovaná podmienkami pozáručného servisu a
pod.. Pre úplnosť dodávame, že v rámci hodnotenia kvality plánujeme uplatniť väčšinu kritérií
vymedzených v § 44 ods. 4 zákona o verejnom
obstarávaní.
To či sa ponuky v konkrétnej zákazke (v rámci DNS) budú vyhodnocovať na základe najlepšieho
pomeru ceny a kvality alebo nákladov počas životného cyklu alebo najnižšej ceny bude známe a
stanovené až vo výzve na predkladanie ponúk v danej zákazke, a to spolu s exaktným vymedzením
kritéria alebo kritérií, pravidiel ich uplatnenia a váh kritérií. Koncept kritérií na vyhodnotenie
ponúk v konkrétnej zákazke totiž závisí najmä od opisu predmetu konkrétnej zákazky a priorít a
potrieb verejného obstarávateľa v rámci danej zákazky.
1. Je v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní
ak v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania (ktorým sa vyhlasuje zámer zriadiť DNS) uvedieme v
bode 11.2.5) Kritériá na vyhodnotenie ponúk, že „Cena nie je jediným kritériom výberu a všetky
kritériá sú uvedené len v súťažných podkladoch", no v súťažných podkladoch uvedieme (doplníme), že v
niektorých konkrétnych zákazkách môžu byť ponuky hodnotené iba na náklade najnižšej ceny? Vo
formulári oznámenia je totiž možné vybrať len jednu možnosť.
2. Je v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní
ak v súťažných podkladoch uvedieme, že v konkrétnych zákazkách môžu byť ponuky vyhodnocované na
základe:
o najlepšieho pomeru ceny a kvality alebo
o nákladov počas životného cyklu alebo
o najnižšej ceny, podľa toho, ktorá bude určená vo výzve na predkladanie ponúk v konkrétnej
zákazke zadávanej v rámci DNS a bude relevantná vo vzťahu ku konkrétnej zákazke?
3. Je v súlade so zákonom ak spolu s textom uvedeným v bode 2 v súťažných podkladoch uvedieme, že
kvalita bude hodnotená na základe jedného alebo viacerých z nasledujúcich kritérií:
3.1.1. kvalita vrátane technického prínosu,
3.1.2. estetické a funkčné vlastnosti,
3.1.3. prístupnosť,
3.1.4. riešenia vhodné pre všetkých používateľov,
3.1.5. sociálne, environmentálne a inovačné charakteristické znaky,
3.1.6. obchodovanie a jeho podmienky,
3.1.7. organizácia,
3.1.8. kvalifikácia a skúsenosti zamestnancov určených na plnenie zmluvy, ak kvalita týchto
zamestnancov môže mať významný vplyv na úroveň plnenia,
3.1.9. záručný servis,
3.1.10. pozáručný servis,
3.1.11. technická pomoc,
3.1.12. dodacie podmienky, ako je dátum dodania, spôsob dodania, lehota dodania.
Vyššie uvedené kritériá kvality sú orientačné a možno ich ďalej pridávať, odstraňovať, dolaďovať
alebo presnejšie definovať do čiastkových kritérií v rámci každej konkrétnej zákazky, a to s
prihliadnutím na exaktný opis predmetu konkrétnej zákazky a konkrétne priority a potreby verejného
obstarávateľa súvisiace s konkrétnou zákazkou?
4. Ak chceme ponuky hodnotiť na základe ceny a funkčných vlastností, je v súlade so
zákonom o verejnom obstarávaní, ak konkrétne funkčné
vlastnosti špecifikujeme až v dokumentoch ku konkrétnej zákazke a nie v súťažných podkladov k DNS?
Podotýkame, že určité komodity sú definované desiatkami funkčných parametrov. Pri rôznych zákazkách
môže mať verejný obstarávateľ rôzne potreby a priority. Pri určitých zákazkách m