5810-5000/2020
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 14.04.2020
Listovou zásielkou zo dňa 11.03.2020 (doručenou 16.3.2020) ste sa obrátili na Úrad pre verejné
obstarávanie (ďalej len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
V úvode žiadosti citujete ustanovenia § 120 a
§ 123 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní ako
aj § 1 ods. 1,
§ 2 ods. 1 a
3 vyhlášky Úradu pre verejné obstarávanie č. 157/2016
Z.z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o druhoch súťaží návrhov v oblasti architektúry,
územného plánovania a stavebného inžinierstva, o obsahu súťažných podmienok a o činnosti poroty
súťaže návrhov v oblasti architektúry, územného plánovania a stavebného inžinierstva.
V nadväznosti na to uvádzate, cit.: „V rámci realizovania súťaže návrhov podľa
§ 120 ods. 1 písm. b) zákona o verejnom
obstarávaní a § 1 ods. 1 písm. a) vyhlášky č.
157/2016 Z.z., s predpokladanou hodnotou, v ktorej je zahrnutá aj hodnota nadlimitnej zákazky
na poskytnutie služby projektových prác nasledujúcej po súťaži návrhov, ktorú má verejný
obstarávateľ v úmysle zadať podľa § 81 písm. h)
zákona o verejnom obstarávaní si Vás v kontexte vyššie citovaných ustanovení dovoľujeme
požiadať o zodpovedanie nasledovných otázok:
a) Do akej miery je verejný obstarávateľ povinný v súťažných podmienkach súťaže návrhov definovať
opis predmetu zákazky na poskytnutie služieb projektových prác, ktoré má v úmysle následne zadávať
rokovacím konaním?
b) Je postačujúce uvedené vymedziť len deklarovaním záujmu vstúpiť do rokovacieho konania so
záujemcom, ktorého návrh vyhodnotila porota ako víťazný (viď
§ 2 ods. 8 vyhlášky č. 157/2016 Z.z.), predmet
budúcej zákazky definovať len všeobecne uvedením, že sa jedná o vypracovanie projektovej
dokumentácie a uvedením k tomu prislúchajúcej predpokladanej hodnoty zákazky?
c) Je verejný obstarávateľ v rokovacom konaní, ktoré nasleduje po súťaži návrhov, oprávnený zadať
zákazku na poskytnutie služieb projektových prác, ktorej hodnota bude po ukončení rokovacieho
konania vyššia ako predpokladaná hodnota zákazky (na poskytnutie služieb projektových prác), ktorú
zahrnul do celkovej predpokladanej hodnoty súťaže návrhov v súlade s
§ 120 ods. 3 písm. b) zákona o verejnom
obstarávaní?
d) Ak odpoveď na vyššie uvedené otázky je kladná a teda verejný obstarávateľ je povinný len
záväzne deklarovať záujem zadávať zákazku v nasledujúcom rokovacom konaní a túto zákazku je
oprávnený definovať len rámcovo (napr. uvedením že ide o projektové služby), znamená to, že verejný
obstarávateľ je v rokovacom konaní, ktoré nasleduje po súťaži návrhov, oprávnený špecifikovať
poskytnutie služieb projektových prác, rokovať o ich podmienkach poskytnutia a aj o cene zákazky na
poskytnutie služieb projektových prác, aj za predpokladu, že táto hodnota bude vyššia ako
predpokladaná hodnota zákazky (na poskytnutie služieb projektových prác), ktorú zahrnul do celkovej
predpokladanej hodnoty súťaže návrhov v súlade s §
120 ods. 3 písm. b) zákona o verejnom obstarávaní?
e) V prípade, ak verejný obstarávateľ uvedie už v súťažných podmienkach podrobnejšie informácie o
zákazke na poskytnutie služby (ktorá by mala byť zadávaná priamym rokovacím konaním), je týmto
rozsahom služieb v rokovacom konaní nasledujúcom po súťaži návrhov viazaný? Alebo je oprávnený v
rokovacom konaní napr. pôvodne v súťažných podmienkach identifikované stupne projektovej
dokumentácie rozšíriť aj o iné stupne