8207-5000/2021
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 28.07.2021
Elektronickou poštou zo dňa 28.06.2021 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej
len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
V žiadosti popisujete skutkový stav, resp. právne postavenie posudzovaných subjektov:
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky (ďalej len
„MIRRI SR“) a in house obchodná spoločnosť Slovensko IT, a.s., v ktorej má MIRRI 100%-nú majetkovú
účasť a nad ktorou vykonáva kontrolu obdobnú kontrole ako nad vlastnou organizačnou zložkou.
Uvádzate, že spoluprácu so Slovensko IT, a.s. majú záujem využívať pri príprave a realizácii
spoločných projektov v oblasti IT aj niektoré z ďalších ministerstiev SR alebo ostatných ústredných
orgánov štátnej správy a to využitím inštitútu tzv. neinštitucionalizovanej horizontálnej spolupráce
podľa § 1 ods. 10 zákona o verejnom obstarávaní.
Zároveň bližšie opisujete konštrukt zvažovanej spolupráce.
V tejto súvislosti žiadate úrad o vyjadrenie,
1. či je Vami uvedený model zadania zákazky na základe zmluvy o spolupráci uzavretej medzi MIRRI
SR, Slovenskom IT, a.s. a iným ministerstvom súladný s právnymi predpismi o verejnom obstarávaní, a
teda či bez potreby vykonania ďalších legislatívnych úprav, doplnení alebo iných úkonov či opatrení
napĺňa výnimku podľa § 1 ods. 10 zákona o verejnom
obstarávaní, resp. čl. 12 bod 4 smernice 2014/24/EÚ týkajúcu sa neinštitucionalizovanej
horizontálnej spolupráce?
2. či je možné, aby odplatnú zmluvu o spolupráci, na základe ktorej sa ustanovuje
neinštitucionalizovaná horizontálna spolupráca medzi zúčastnenými verejnými obstarávateľmi a zadá sa
zákazka mimo režim verejného obstarávania, uzavrelo v súlade s
§1 ods.10 zákona o verejnom obstarávaní, resp.
čl. 12 bod 4 smernice 2014/24/EÚ iba Slovensko IT, a.s. (inhouse subjekt MIRRI SR) a iné
ministerstvo (t.j. MIRRI SR by nebolo treťou zmluvnou stranou projektu)?
V predmetnej veci Vám poskytujeme nasledovné metodické usmernenie.
Podľa § 147 písm. h) zákona o verejnom
obstarávaní úrad usmerňuje metodicky účastníkov procesu verejného obstarávania. Úrad v rámci
metodického usmerňovania nepreberá kompetencie jednotlivých verejných obstarávateľov alebo
obstarávateľov pri realizácii konkrétnych verejných obstarávaní. Ak by úrad v rámci metodického
usmerňovania „odporúčal“ účastníkom procesu verejného obstarávania vykonať určitý úkon, takýmto
usmernením by sa mohol dostať do kolízie so svojimi kompetenciami vykonávať dohľad nad verejným
obstarávaním. Uvedená činnosť by kolidovala s dohľadovou právomocou úradu, ktorý by v prípade
nahrádzania rozhodnutí verejných obstarávateľov v podstate kontroloval sám seba. Úrad teda nemôže v
rámci výkonu metodickej činnosti prejudikovať určitý spôsob nastavenia zaobstarania potrieb
verejného obstarávateľa ako súladný so zákonom, keďže nemôže posudzovať súlad určitej jednostranne
popísanej situácie so zákonom o verejnom obstarávaní.
Je tomu tak najmä z dôvodu, že by tým úrad mohol prejudikovať svoje budúce možné rozhodnutia a
samotné posudzovanie by vykonával na základe nedostatočných informácií, t.j. bez kompletnej spisovej
dokumentácie. Metodická činnosť úradu sa v zásade obmedzuje na poskytnutie všeobecných odpovedí,
resp. návodov na riešenie otázok, ktoré môžu spôsobovať aplikačné problémy v praxi.
V nadväznosti na uvedené, Vaša požiadavka na „odsúhlasenie“ Vami zamýšľanej spolupráce ako
súladnej s podmienkami ustanovenia § 1 ods. 10 zákona o
verejnom obstarávaní, a teda v konečnom dôsledku vykonávanej mimo pôsobnosti cit. zákona
presahuje rámec toho, čo je účelom metodického usmernenia
Zastávame názor, že pri riešení predmetnej problematiky je potrebné vychádzať predovšetkým z
príslušných smerníc EÚ a náležitej judikatúry SD EÚ (ako poukazujete aj v samotnej žiadosti), a v
týchto intenciách vyhodnotiť možnosti subsumovania Vami zvažovanej spolupráce pod splnenie
kumulatívnych podmienok ustanovenia § 1 ods. 10 zákona
o verejnom obstarávaní resp. čl. 12 bod 4 smernice 2014/24/EÚ.
Odôvodnenie smernice 2014/24/EÚ v bode 5 uvádza cit.: „… nič v tejto smernici členské štáty
nezaväzuje, aby dodávateľsky zabezpečili alebo externalizovali poskytovanie služieb, ktoré si želajú
poskytovať sami alebo organizovať prostredníctvom iných ako verejných zákaziek v zmysle tejto
smernice…“.
Následne, podľa bodu 31 odôvodnenia