11973-5000/2021
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 13.10.2021
Elektronickou poštou zo dňa 02.10.2021 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej
len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
Skutkový stav žiadosti, cit.: „ Univerzita, Komenského v Bratislave ako vlastník, resp.
Univerzita Komenského v Bratislave, Právnická fakulta, ako súčasť UK a užívateľ a správca, zamýšľa
zrekonštruovať nebytový priestor, ktorého Je výlučným vlastníkom, resp., správcom, a zároveň
spoločné časti stavby polyfunkčného domu, kde sa nebytový priestor nachádza a ktorého podielovým
spoluvlastníkom je UK; (V abstraktnej rovine teda ide o to, že verejná vysoká škola ako
verejnoprávna inštitúcia zamýšľa rekonštruovať stavbu vo svojom vlastníctve, resp., podielovom
spoluvlastníctve.)
Z dôvodu nedostatku vlastných prostriedkov časť rekonštrukcie plánuje Univerzita Komenského v
Bratislave, Právnická fakulta zabezpečiť nasledovne: stavebníkom a objednávateľom v rámci zmluvy o
dielo by bola univerzita, resp., fakulta, ale nemala by záväzok na úhradu ceny za zhotovenie diela -
tento záväzok by od počiatku malo občianske združenie Spolok právnikov Comenius, ktoré existuje už
cirka 5 rokov, združuje učiteľov fakulty, v stanovách má ako svoje poslanie činnosť v prospech
fakulty. Združenie má príjmy z daňovej asignácie (z „2%") dane z príjmov, ďalej z verejných zbierok
a z darov. Nemá žiadne príjmy z univerzity či fakulty, nemá žiadne príjmy z verejných rozpočtov
okrem daňovej asignácie. Čo však treba uviesť, združenie má formálne zapísané svoje sídlo na adrese
fakulty (reálne tu však neužíva žiadne priestory, nemá tu ani len poštovú schránku, išlo čisto len o
uvedenie adresy sídla na účely registrácie - zároveň nemá na ten účel uzavretú s fakultou žiadnu
písomnú zmluvu o nájme či výpožičke a neplatí nájomné, avšak treba povedať, že účelom existencie
združenia je výlučne vykonávať činnosti na podporu fakulty).
Časť rekonštrukcie však bude fakulta zabezpečovať tak, že ju bude financovať sama priamo (či už z
dotačných zdrojov, alebo z iných zdrojov).“
V nadväznosti na uvedené žiadate stanovisko úradu, či je možné za takéhoto modelu financovania
rekonštrukcie prijať záver, že - keďže záväzok na úhradu ceny za niektoré časti rekonštrukcie nesie
výlučne občianske združenie s vyššie opísanými parametrami, nie je potrebné aplikovať
zákon o verejnom obstarávaní a toto občianske
združenie (a v opísanom prípade ani fakulta) nie je v pozícii verejného obstarávateľa či
obstarávateľa podľa zákona o verejnom
obstarávaní.
V predmetnej veci Vám poskytujeme nasledovné metodické usmernenie.
Podľa § 147 písm. h) zákona o verejnom
obstarávaní úrad usmerňuje metodicky účastníkov procesu verejného obstarávania. Úrad v rámci
metodického usmerňovania nepreberá kompetencie jednotlivých verejných obstarávateľov alebo
obstarávateľov pri realizácii konkrétnych verejných obstarávaní. Za účelom predídenia predčasnému
konštatovaniu o porušení zákona, ako aj kolízie s dohľadovými kompetenciami úradu sa metodická
činnosť úradu v zásade obmedzuje na poskytnutie všeobecných odpovedí, resp. návodov na riešenie
otázok, ktoré môžu spôsobovať aplikačné problémy v praxi.
Úrad nemôže nahrádzať funkciu verejného obstarávateľa a dopredu posudzovať, či dokonca schvaľovať
jednotlivé postupy alebo riešiť