2956-5000/2022
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 28.01.2022
Elektronickou poštou zo dňa 28.12.2021 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej
len „úrad“) so žiadosťou o metodické usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
V žiadosti uvádzate, cit.:
„Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR ako verejný obstarávateľ podľa
§ 7 ods. 1 písm. a) zákona č. 343/2015 o
verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len
„ZVO") a Centrálny koordinačný orgán si Vás dovoľuje požiadať o nasledujúce metodické usmernenie,
ktoré sa týka vybraných otázok pri zadávaní zákaziek s využitím DNS, resp. opätovného otvárania
súťaže v prípade Rámcovej dohody uzavretej s viacerými úspešnými uchádzačmi:
1. Je povinnosťou verejného obstarávateľa v súlade s
§ 57 ods. 2 zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom
obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZVO")
odôvodňovať nezrušenie" čiastkovej zákazky zadávanej s využitím DNS alebo formou opätovného
otvorenia súťaže pri Rámcovej dohode s viacerým uchádzačmi v profile verejného obstarávateľa, ak
bola predložená iba 1 ponuka? Máme za to, že v tomto prípade by verejný obstarávateľ mal postupovať
v zmysle § 57 ods. 2 ZVO a nerozlišovať, či ide
napr. o štandardnú verejnú súťaž alebo zadávanie čiastkovej zákazky s využitím DNS alebo na základe
Rámcovej dohody.
2. Je povinnosťou verejného obstarávateľa odôvodňovať nerozdelenie zákazky na časti v zmysle
§ 28 ods. 2 ZVO aj v prípade čiastkovej zákazky
zadávanej s využitím DNS alebo na základe rámcovej dohody (s opätovným otvorením súťaže), ak ide o
nadlimitnú čiastkovú zákazku? Podľa § 28 ods. 2
ZVO, ak verejný obstarávateľ nerozdelí zákazku na časti, odôvodnenie uvedie v oznámení o
vyhlásení verejného obstarávania alebo v súťažných podkladoch. V prípade zadávania zákaziek s
využitím DNS alebo pri opätovnom otvorení súťaže pri Rámcovej dohode vypracuje verejný obstarávateľ
výzvu na predkladanie ponúk (nejde o oznámenie o vyhlásení VO, resp. súťažné podklady, tie boli
vytvorené a publikované už pri zriadení DNS, resp. pri vyhlásení verejného obstarávania, ktoré
viedlo k uzavretiu Rámcovej dohody s viacerými úspešnými uchádzačmi). Nakoľko
ZVO určuje dokumenty, v rámci ktorých má byť
publikované odôvodnenie nerozdelenia zákazky na časti, máme za to, že pri nami uvedených postupoch
(zadávanie čiastkových zákaziek) sa táto povinnosť na verejného obstarávateľa nevzťahuje. Uvedené je
podporené aj skutočnosťou, že pri zadávaní čiastkových zákaziek v rámci DNS (a rovnako aj pri
opätovnom otvorení súťaže pri Rámcovej dohode a s viacerými úspešnými uchádzačmi), nie je potrebné v
osobitnom samostatnom postupe určovať predpokladanú hodnotu zákazky, t.j. verejný obstarávateľ môže
iba predpokladať, že ponuka úspešného uchádzača bude vo finančnom limite nadlimitnej alebo
podlimitnej zákazky.
3. Pri zriadení DNS verejný obstarávateľ odosiela oznámenie o jeho vyhlásení na zverejnenie v
úradnom vestníku EÚ/vo vestníku VO (nadlimitný DNS). Povinnou náležitosťou oznámenia o vyhlásení
verejného obstarávania je určenie kritérií na vyhodnotenie ponúk, pričom v oznámení verejný
obstarávateľ uvádza, či cena je alebo nie je jediným kritériom na vyhodnotenie ponúk. Ak už verejný
obstarávateľ v oznámení uviedol, že kritériom na vyhodnotenie ponúk je najnižšia cena, máme za to,
že kritériom na vyhodnotenie ponúk v rámci čiastkových zákaziek musí byť výlučne najnižšia cena. Ak
by však verejný obstarávateľ prehodnotil tento svoj pôvodný zámer a rozhodol sa vyhodnocovať ponuky
v rámci čiastkových zákaziek na základe najlepšieho pomeru ceny a kvality, postačuje uverejniť
redakčnú opravu oznámenia, v rámci ktorej dôjde k zmene kritérií na vyhodnotenie ponúk? Máme za to,
že tomuto postupu nič nebráni, ak verejný obstarávateľ po zverejnení redakčnej opravy dá primeraný
priestor potenciálne novým záujemcom, aby predložili žiadosť o účasť, ak by práve zmena kritéria
mohla byť motivačným nástrojom, ktorý by rozhodol o ich záujme byť zaradený do DNS. Zároveň v tejto
súvislosti by sme požiadali o usmernenie, či je možné zvoliť aj taký model, podľa ktorého by sa
verejný obstarávateľ v nadväznosti na konkrétny predmet čiastkovej zákazky rozhodol, že bude ponuky
vyhodnocovať iba na základe najnižšej ceny alebo na základe MEAT kritérií, pričom dané kritériá by
boli jasne a určite popísané (vrátane pravidiel ich uplatnenia) v predmetnej čiastkovej výzve.
Nakoľko formulár oznámenia neumožňuje uvádzať dva rôzne modely vyhodnocovania ponúk, informáciu o
možnosti vyhodnocovať ponuky aj na základe iných kritérií ako najnižšia cena, by v tomto osobitom
prípade uviedol verejný obstarávateľ do doplňujúcich informácií v rámci oznámenia o vyhlásení
VO.
4. Je v prípade čiastkových zákaziek zadávaných z využitím DNS alebo pri opätovnom otvorení
súťaže v prípade uzavretia Rámcovej dohody s viacerými úspešnými uchádzačmi povinnosťou verejného
obstarávateľa kreovať komisiu na vyhodnotenie ponúk? Alebo sa verejný obstarávateľ rozhodne, či
vytvorí komisiu na vyhodnotenie ponúk po otváraní ponúk, keď budú zrejmé cenové ponuky uchádzačov a
v prípade, že sa cenové ponuky uchádzačov budú pohybovať v limite nadlimitnej zákazky, komisiu
vytvorí a v prípade cenových relácií z ponúk uchádzačov v inej ako nadlimitnej hodnote bude
zriadenie komisie fakultatívne, keďže sa bude analogicky ako pri štandardných postupoch zadávania
zákaziek, keď je kreovanie komisie na vyhodnotenie ponúk obligatórne iba v prípade zadávania
nadlimitných zákaziek.
5. V prípade DNS sa v zmysle § 60 ods. 10
ZVO informácia o záujemcoch zaradených do DNS v profile nezverejňuje, t.j. účelom predmetného
ustanovenia je nesprístupniť informáciu o identite hospodárskych subjektov zaradených do DNS, najmä
z dôvodu prevencie pred možným kolúznym správaním (dohody obmedzujúce súťaž, nedovolené rozdelenie
trhu, prekladanie krycích ponúk a pod.). Zákonodarca však exaktne nerieši zverejňovanie alebo
nezverejňovanie zápisníc z vyhodnotenia ponúk čiastkových zákaziek zadávaných s využitím DNS,
prípadne zverejňovanie zápisnice z otvárania ponúk. Je legitímne, ak verejný obstarávateľ tieto
zápisnice nezverejň