Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Aktuality

Posúdenie výšky DPH pre registrované sociálne podniky pri využití subdodávateľských služieb

Kategória: Aktuality Autor/i: Úrad pre verejné obstarávanie

Sekcia metodiky a vzdelávania Úradu pre verejné obstarávanie v nadväznosti na aktualitu, zverejnenú na webovom sídle dňa 5. 9. 2025, obsahujúcu stanovisko Ministerstva financií SR k uplatňovaniu zníženej 5 %-nej  sadzby dane z pridanej hodnoty (podľa § 27 ods. 3 písm. c) zákona o DPH) v súvislosti s účasťou registrovaných sociálnych podnikov v skupine dodávateľov (§ 37 zákona o verejnom obstarávaní),  dáva do pozornosti stanovisko Finančného riaditeľstva SR  k uplatňovaniu zníženej 5 %-nej  sadzby dane z pridanej hodnoty v situácii, keď registrovaný sociálny podnik, ktorý dodáva tovar, poskytuje službu alebo realizuje stavebné práce v rámci aktivít sociálnej ekonomiky, využije na plnenie zákazky subdodávateľa (§ 2 ods. 5 písm. e) zákona o verejnom obstarávaní), ktorý nemá postavenie registrovaného sociálneho podniku, cit.:

„Podľa výkladu Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny na to, aby sa činnosť registrovaného sociálneho podniku, ktorá by bola kombináciou vlastnej činnosti a subdodávateľsky zabezpečených služieb, považovala za určitých podmienok za aktivitu sociálnej ekonomiky podľa zákona č. 112/2018 Z. z., je potrebné splnenie určitých podmienok.

Podľa zákona č. 112/2018 Z. z. aktivita sociálnej ekonomiky je v prípade registrovaného integračného sociálneho podniku činnosť, ktorou sa:

a) vytvárajú pracovné miesta pre znevýhodnené alebo zraniteľné osoby podľa zákona č. 112/2018 Z. z.,

b) plní merateľný pozitívny sociálny vplyv, a ktorú si registrovaný sociálny podnik sám definuje a ktorá je schválená pri registrácii.

Ak registrovaný sociálny podnik vystupuje ako zhotoviteľ diela voči konečnému odberateľovi (napr. investorovi stavby), časť činností realizuje vlastnými silami, t. z. vlastnými prostriedkami a zamestnancami, a to najmä znevýhodnenými a/alebo zraniteľnými osobami a časť prác nakupuje od subdodávateľov (napr. špecializované elektromontáže), takéto zmluvné plnenie ako celokmôže byť považované za aktivitu sociálnej ekonomikySubdodávateľská činnosť by nemala byť dominantnou, pretože ak by väčšinu výkonov tvorili subdodávatelia, registrovaný sociálny podnik by takouto činnosťou nenapĺňal pozitívny sociálny vplyv a takáto činnosť by nemala znaky aktivity sociálnej ekonomiky.

Každú takúto činnosť je potrebné posudzovať individuálne, najmä s ohľadom na klasifikáciu činnosti z pohľadu toho, či priamo napĺňa hlavný cieľku ktorému sa registrovaný sociálny podnik zaviazal vo svojom základnom dokumente. Ide o činnosti, prostredníctvom ktorých registrovaný sociálny podnik dosahuje merateľný pozitívny sociálny vplyv.

Ak by registrovaný sociálny podnik vystupoval ako zhotoviteľ diela voči konečnému odberateľovi a činnosť (dodanie tovaru alebo služby) by realizoval iba prostredníctvom subdodávateľov, takáto činnosť (výlučná refakturácia tovarov a služieb prostredníctvom registrovaného sociálneho podniku bez preukázateľného aktívneho zapojenia sa do ich tvorby, spracovania alebo poskytovania) nenapĺňa pozitívny sociálny vplyv a nemá znaky aktivity sociálnej ekonomiky v zmysle zákona č. 112/2018 Z. z., a teda nespĺňa zákonné podmienky na uplatnenie 5 % zníženej sadzby DPH.“

Zdroj: Úrad pre verejné obstarávanie


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.