5975-5000/2020
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 27.03.2020
Listom zo dňa 27.02.2020 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) so
žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č. 343/2015
Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“).
V žiadosti uvádzate, že nezisková organizácia Národnej banky bola podľa zakladacej listiny a
štatútu neziskovej organizácie zriadená na nasledovný účel: „Nezisková organizácia bude poskytovať
všeobecne prospešné služby v oblasti tvorby, rozvoja, ochrany, obnovy a prezentácie duchovných a
kultúrnych hodnôt: i) organizovať semináre, školenia, kurzy, prezentácie so zameraním na finančnú
oblasť, ii) organizovať kultúrne a spoločenské podujatia, súťaže, výstavy s vyššie uvedeným
zameraním, iii) spolupracovať s ďalšími subjektami aj na medzinárodnej úrovni a rozvíjať túto
spoluprácu, v oblasti vzdelávania, výchovy a rozvoja telesnej kultúry podľa osobitného zákona: i)
ďalšie odborné vzdelávanie v akreditovanom vzdelávacom programe, ktorý vedie k doplneniu, obnoveniu,
rozšíreniu alebo prehĺbeniu kvalifikácie potrebnej na výkon odbornej činnosti, ďalšie služby v
oblasti výskumu, vývoja, vedecko-technických služieb a informačných služieb so zameraním na podporu
regionálneho rozvoja a zamestnanosti.".
V tejto súvislosti sa pýtate, či:
- je nezisková organizácia, ktorá je kontrolovaná Národnou bankou Slovenska a bola zriadená za
účelom poskytovania vyššie uvedených všeobecne prospešných služieb verejným obstarávateľom podľa
§ 7 ods. 1 písm. d] zákona o verejnom
obstarávaní?
- má nezisková organizácia postupovať podľa zákona o
verejnom obstarávaní pri zadávaní zákaziek zadaných Národnou bankou Slovenska právnickej
osobe (neziskovej organizácií), ktorá spĺňa podmienky uvedené v
§ 1 ods. 4 zákona o verejnom obstarávaní v
prípade, ak ich táto právnická osoba (nezisková organizácia) nezabezpečí vlastnými kapacitami?
Vzhľadom na to, že otázka posudzovania statusu určitého subjektu si vyžaduje komplexné
preskúmanie okolností vzniku a fungovania tohto subjektu a úradu nie sú tieto okolnosti bližšie
známe, poskytujeme Vám odpoveď všeobecného charakteru, ktorá v sebe odráža rozhodovaciu prax úradu a
Súdneho dvora EÚ.
1/ verejný obstarávateľ podľa § 7 ods. 1 písm.
d)
Pri posúdení povinnej aplikácie zákona o verejnom
obstarávaní je rozhodné to, či „nezisková organizácia“ spĺňa definičné znaky verejného
obstarávateľa podľa § 7 ods. 1 písm. d) v
nadväznosti na § 7 ods. 2 zákona o verejnom
obstarávaní. Verejným obstarávateľom podľa § 7
ods. 1 písm. d) v spojení s ods. 2 zákona o
verejnom obstarávaní je každý subjekt, ktorý:
1. bol založený alebo zriadený s hlavným cieľom uspokojovať potreby všeobecného (verejného)
záujmu, ktoré nemajú priemyselný charakter alebo obchodný charakter,
2. má právnu subjektivitu a
3. spĺňa minimálne jednu z podmienok uvedených nižšie:
a) je úplne alebo z väčšej časti financovaný verejným obstarávateľom podľa
§ 7 odseku 1 písm. a) až d),
b) je kontrolovaný verejným obstarávateľom podľa
§ 7 odseku 1 písm. a) až d) alebo
c) verejný obstarávateľ podľa § 7 odseku 1 písm.
a) až d) vymenúva alebo volí viac ako polovicu členov jeho riadiaceho orgánu alebo
kontrolného orgánu.
Pre naplnenie definičných znakov verejného obstarávateľa podľa
zákona o verejnom obstarávaní je rozhodujúce, že daný
subjekt musí kumulatívne spĺňať prvú a druhú podmienku a súčasne (vychádzajúc z judikatúry SD EÚ)
musí spĺňať aspoň/minimálne jednu z podmienok uvedenú pod písmenami a), b) alebo c) ustanovenia
§ 7 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní.
Do kategórie verejných obstarávateľov uvedených pod
§ 7 ods. 1 písm. d) zákona patria napríklad
subjekty zriadené zákonom alebo na základe zákona, ako aj organizácie, ktoré boli zriadené alebo
založené verejnými obstarávateľmi na osobitný účel plnenia potrieb všeobecného záujmu, ktoré nemajú
priemyselný alebo obchodný charakter. Pri rozhodovaní, či určitú právnickú osobu možno klasifikovať
ako verejného obstarávateľa podľa § 7 ods. 1 písm. d)
zákona o verejnom obstarávaní, má v teda nadväznosti na vyššie uvedené zásadný význam
zhodnotenie účelu založenia tohto subjektu a následne podmienok za akých tieto činnosti
vykonáva.
Vysvetleniu jednotlivých pojmových znakov ako „všeobecný záujem, z väčšej časti financovaný alebo
kontrolovaný verejným obstarávateľom“ sa úrad venoval napr. v MU č. 3897-5000/2019, v ktorom sa
uvádza, cit.:
„Ak bola táto právnická osoba vytvorená s cieľom zabezpečovania potrieb vo verejnom záujme a
bežne popritom vykonáva hospodárske aktivity zamerané na zisk, nie je t