Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Online časopis

Problematika sadzby DPH u sociálnych podnikov v kontexte verejného obstarávania – analýza stanovísk ÚVO

Dátum: Rubrika: Články

Predmetná téma aplikácie rozdielnych sadzieb dane z pridanej hodnoty (ďalej len "DPH"), osobitne zníženej sadzby uplatňovanej registrovanými sociálnymi podnikmi, predstavuje v súčasnej praxi verejného obstarávania vysoko aktuálnu a frekventovanú problematiku. Zložitá interakcia medzi zákonom č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZVO"), ktorý primárne neadresuje daňové otázky, a špecifickou daňovou legislatívou vytvára pre verejných obstarávateľov aj hospodárske subjekty náročné aplikačné situácie. Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len "ÚVO") sa vo svojej metodickej činnosti opakovane zaoberal týmito otázkami, pričom jeho stanoviská poskytujú kľúčový rámec pre správne a transparentné vyhodnocovanie ponúk v prípadoch, keď uchádzači disponujú rozdielnym daňovým statusom.
FUNDAMENTÁLNY PRINCÍP POROVNATEĽNOSTI PONÚK PRI ROZDIELNOM DAŇOVOM STATUSE UCHÁDZAČOV
Základným východiskom pre posudzovanie akejkoľvek ponuky vo verejnom obstarávaní je zabezpečenie jej objektívnej porovnateľnosti s ostatnými ponukami, a to pri plnom rešpektovaní základných princípov, najmä princípu rovnakého zaobchádzania a nediskriminácie. ÚVO konzistentne judikuje, že ZVO explicitne nereguluje problematiku DPH ani sa nezaoberá daňovým statusom jednotlivých uchádzačov. Z tohto dôvodu kladie mimoriadny dôraz na povinnosť verejného obstarávateľa, aby v dokumentoch potrebných na vypracovanie ponuky dostatočne precízne a transparentne upravil kritériá na vyhodnotenie ponúk. Verejný obstarávateľ si musí vopred ujasniť, akým spôsobom bude pristupovať k hodnoteniu ponúk predložených platcami a neplatcami DPH, prípadne subjektmi uplatňujúcimi rôzne sadzby DPH, aby bola zabezpečená ich vzájomná porovnateľnosť. Cieľom je určiť ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku, ktorá pre obstarávateľa predstavuje vynaloženie čo najmenšieho objemu finančných prostriedkov. ÚVO v metodickom usmernení č. 11771-5000/2024, odvolávajúc sa na staršie stanovisko, spresňuje, že tento výsledok môže závisieť tak od daňového statusu uchádzača, ako aj od daňového statusu samotného verejného obstarávateľa. V prípade, keď je verejný obstarávateľ platcom DPH, je pre neho relevantné vyhodnocovať ponuky v cene bez DPH, keďže si môže uplatniť odpočítanie dane. Naopak, pokiaľ verejný obstarávateľ nie je platcom DPH, je pre neho rozhodujúca konečná cena, ktorú reálne uhradí, teda cena vrátane DPH v prípade platcu, alebo celková cena v prípade neplatcu.
V kontexte uvedeného je zrejmé, že postoj úradu je pragmatický a vychádza z princípu ekonomickej reality pre verejného obstarávateľa. Rozhodujúcim faktorom pre porovnanie cien nie je formálny daňový status uchádzača, ale skutočný finančný dopad jeho
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.