Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Rozdielne prístupy Slovenskej republiky a Českej republiky k účasti hospodárskych subjektov z tretích krajín vo verejnom obstarávaní v kontexte rozsudku Kolin
Dátum: Rubrika: Články
Článok sa zaoberá komparáciou právnych úprav a metodických prístupov Slovenskej republiky a Českej republiky k možnosti obmedzenia účasti hospodárskych subjektov z tretích krajín na postupoch verejného obstarávania. Tento príspevok je realizovaný na pozadí referenčného rámca stanoveného smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ z 26. februára 2014 o verejnom obstarávaní a o zrušení smernice
2004/18/ES (ďalej len "smernica 2014/24/EÚ, pričom kľúčovým interpretačným východiskom je rozsudok Súdneho dvora Európskej únie vo veci C-652/22 Kolin. Práve tento judikát inicioval vydanie skúmaných metodických dokumentov slovenského Úradu pre verejné obstarávanie a českého Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Cieľom článku je identifikovať spoločné východiská a fundamentálne rozdiely v týchto dvoch národných prístupoch a posúdiť ich súlad s európskym právom.Právna úprava prístupu hospodárskych subjektov z tretích krajín na trh verejného obstarávania v Európskej únii bola dlhodobo predmetom odborných diskusií a interpretačnej neistoty, najmä vo vzťahu k subjektom z krajín, s ktorými Únia nemá uzatvorenú medzinárodnú dohodu zaručujúcu vzájomný prístup na trhy. Prelom v tejto oblasti priniesol rozsudok Súdneho dvora Európskej únie (ďalej len "SD EÚ") vo veci C-652/22 Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret AŞ (ďalej len "rozsudok Kolin"). SD EÚ v ňom konštatoval, že spoločná obchodná politika patrí do výlučnej právomoci Únie, a preto členské štáty nie sú oprávnené prijímať všeobecne záväzné právne akty, ktoré by plošne regulovali prístup týchto subjektov k verejným zákazkám. V prípade absencie harmonizovanej úpravy na úrovni EÚ tak podľa SD EÚ prináleží rozhodovacia právomoc priamo jednotlivým verejným obstarávateľom, ktorí musia v každom konkrétnom prípade posúdiť, či účasť takýchto subjektov pripustia.
Tento rozsudok zásadným spôsobom redefinoval právny rámec a podnietil národné orgány dohľadu k vydaniu usmernení pre vnútroštátnu prax. Ako sa uvádza v analyzovaných dokumentoch, tak všeobecné metodické usmernenie Úradu pre verejné obstarávanie Slovenskej republiky č. 3/2025, ako aj stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Českej republiky s názvom "Možnost zadavatele definovat účast dodavatele ze třetí země v zadávacím řízení, závěry vyplývající z rozsudku SDEU C-652/22 Kolin" boli vydané práve v kontexte a ako priama reakcia na závery vyplývajúce z rozsudku Kolin. Tento článok sa preto zameriava na porovnanie prístupov týchto dvoch blízkych právnych poriadkov, ktoré na základe identického judikatórneho impulzu formulovali svoje národné pozície.
PRÁVNY RÁMEC EURÓPSKEJ ÚNIE
Základným kameňom európskeho práva verejného obstarávania sú zásady Zmluvy o fungovaní Európskej únie, predovšetkým voľný pohyb tovaru, sloboda usadiť sa a sloboda poskytovať služby, z ktorých sú odvodené princípy rovnakého zaobchádzania, nediskriminácie, vzájomného uznávania, proporcionality a transparentnosti. Smernica 2014/24/EÚ v odôvodnení explicitne uvádza, že zadávanie verejných zákaziek musí byť v súlade s týmito zásadami. Ich primárnym účelom je však zabezpečiť otvorenie verejného obstarávania pre hospodársku súťaž v rámci vnútorného trhu Únie.
Vzťah k hospodárskym subjektom z tretích krajín je v smernici 2014/24/EÚ upravený predovšetkým v článku 25, ktorý sa týka podmienok vyplývajúcich z Dohody Svetovej obchodnej organizácie o vládnom obstarávaní (GPA) a iných medzinárodných dohôd, ktorými je Únia viazaná. Podľa tohto článku sú verejní obstarávatelia povinní poskytovať prácam, tovaru, službám a hospodárskym subjektom signatárov týchto dohôd zaobchádzanie, ktoré nie je nepriaznivejšie než zaobchádzanie poskytované prácam, tovaru, službám a hospodárskym subjektom Únie. Týmto je jednoznačne stanovená povinnosť nediskriminácie voči subjektom z krajín, ktoré sú zmluvnými stranami relevantných medzinárodných dohôd.
Smernica však explicitne neupravuje postup voči hospodárskym subjektom z tretích krajín, ktoré nie sú signatármi GPA ani inej relevantnej medzinárodnej zmluvy. Táto absencia priamej úpravy vytvára priestor pre interpretáciu, ktorú zásadným spôsobom ovplyvnil rozsudok SD EÚ vo veci Kolin. SD EÚ konštatoval, že spoločná obchodná politika patrí do výlučnej právomoci Únie a že členské štáty nemôžu prijímať právne záväzné akty týkajúce sa prístupu hospodárskych subjektov z tretích krajín, ktoré neuzavreli medzinárodnú dohodu
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.