Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Aktuality

Aktuálne rozhodnutie predsedu úradu k zmluvnej zábezpeke

Kategória: Aktuality Autor/i: Úrad pre verejné obstarávanie

Predseda úradu dňa 12. 07. 2023 vydal rozhodnutie č. 14969-P/2022, týkajúce sa zákazky na uskutočnenie stavebných prác na predmet zákazky „Obnova a modernizácia obalového plášťa bloku B“, v ktorom sa zaoberal požiadavkou na zmluvnú zábezpeku (zábezpeku na záruku).

V predmetnom prípade kontrolovaný v Zmluve o dielo určil požiadavku, podľa ktorej bol zhotoviteľ povinný zložiť zábezpeku na záruku výhradne formou pripísania finančných prostriedkov na neúročený účet kontrolovaného. Dvaja záujemcovia požiadali kontrolovaného o umožnenie zloženia zábezpeky na záruku aj inou formou (formou bankovej záruky). Kontrolovaný ich žiadostiam nevyhovel. Za daného skutkového stavu konkrétneho prípadu (ktorý je podrobne opísaný v rozhodnutí predsedu úradu), predseda úradu dospel k záveru, že kontrolovaný porušil § 10 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní, konkrétne princíp nediskriminácie a princíp proporcionality, a to stanovením zmluvnej zábezpeky (zábezpeky na záruku) vo výške 10 % z ceny diela výlučne vo forme pripísania finančných prostriedkov na účet kontrolovaného počas trvania záručnej doby (päť rokov odo dňa nasledujúceho po dni podpísania Protokolu o odovzdaní a prevzatí diela), bez možnosti alternatívneho spôsobu zloženia zmluvnej zábezpeky vo forme bankovej záruky, a to napriek tomu, že dva hospodárske subjekty ho o stanovenie alternatívneho spôsobu zloženia zmluvnej zábezpeky vo forme bankovej záruky počas plynutia lehoty na predkladanie ponúk požiadali, pričom toto porušenie zákona o verejnom obstarávaní mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania.

Úrad v snahe pôsobiť prevenčne upozorňuje na skutočnosť, že práve reakcie uchádzačov vyjadrené prostredníctvom žiadostí o vysvetlenie, resp. prostredníctvom revíznych postupov (žiadosť o nápravu) môžu napomôcť verejným obstarávateľom a obstarávateľom odstrániť neprimeranosť (neproporčnosť) a diskriminačnosť nastavených požiadaviek. Cieľom verejného obstarávania je vytvorenie súťažného prostredia, čím sa vytvára priestor na hospodárne nakladanie s verejnými finančnými prostriedkami. Práve korektné a logické požiadavky uchádzačov vznesené počas procesu verejného obstarávania vedia identifikovať problematické aspekty niektorých požiadaviek verejných obstarávateľov a obstarávateľov, ktoré nemožno vo všeobecnosti označiť za nesúladné so zákonom o verejnom obstarávaní. Za situácie, kedy je problematickosť určitej požiadavky identifikovaná priamo uchádzačmi a opodstatnenosť požiadavky nie je zo strany verejného obstarávateľa a obstarávateľa zrozumiteľne obhájená (ani v dokumentácii z verejného obstarávania a ani počas revíznych postupov), úrad uvedenú požiadavku vyhodnocuje v kontexte konkrétneho skutkového stavu s prihliadnutím na vplyv takejto požiadavky na hospodársku súťaž, ktorá sa realizovala práve v posudzovanom verejnom obstarávaní.  

Rozhodnutie predsedu úradu nájdete zverejnené v Prehľade rozhodnutí v mimo odvolacom konaní.

Zdroj: Úrad pre verejné obstarávanie


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuality

Týždenný prehľad činností ÚVO za 49. týždeň

Úrad pre verejné obstarávanie

Vyhodnotenie mimoriadne nízkej ponuky – príklad dobrej praxe

Úrad pre verejné obstarávanie

Prvý rok dohľadu nad strategickými investíciami

Úrad pre verejné obstarávanie

Týždenný prehľad aktivít ÚVO: 48. týždeň

Úrad pre verejné obstarávanie