8819-5000/2021
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 28.07.2021
Elektronickou poštou zo dňa 16.07.2021 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej
len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
Skutkový stav žiadosti, cit.: „...dovoľujeme si Vás požiadať o usmernenie resp. informáciu k
súčasnej situácii na trhu, ktorá spôsobuje enormný nárast cien najmä v stavebníctve a tým vyvolané
zvýšené náklady na vysúťažené zákazky pre verejných obstarávateľov.
Ako verejný obstarávateľ podľa § 7, ods. 1 písm. b)
zákona o verejnom obstarávaní sme si vedomí toho, že v zmysle
zákona o verejnom obstarávaní a
§ 18 je verejnému obstarávateľovi umožnené zmeniť
zmluvu v prípade situácií uvedených v odsekoch 1, 2 a 3 zákona. Zároveň ale musí byť dodržaný aj
ods. 4 zákona a to, že „zmenou podľa odseku 3 sa nesmie meniť charakter zmluvy, rámcovej dohody
alebo koncesnej zmluvy". Z nášho pohľadu sa verejní obstarávatelia dostávajú do situácie, ktorá im
neumožňuje vynakladať verejné prostriedky efektívne a hospodárne a zároveň dodržať aj
zákon o verejnom obstarávaní. Mnohí verejní
obstarávatelia majú niektoré zákazky zazmluvnené už z predchádzajúcich mesiacov s termínom
realizácie v týchto mesiacoch, ale pri takomto rýchlom a enormnom náraste cien stavebného materiálu,
nás samotní úspešní uchádzači (zazmluvnení uchádzači) upozorňujú nato, že ceny stúpajú v niektorých
prípadoch o 40% až 100% v týždenných odstupoch, nehovoriac o tom, že v niektorých komoditách je
tento nárast ešte vyšší a tým pádom dodávatelia nie sú schopní plniť zmluvy. Pre verejných
obstarávateľov tak vzniká situácia, ktorá nie je úplne v súlade so
zákonom o verejnom obstarávaní a mnohí verejní
obstarávatelia nemajú možnosť v danej situácii dodržať to, čo im umožňuje
zákon o verejnom obstarávaní v zmysle
§ 18 v platnom znení. Zároveň ale dávame aj do
pozornosti, že verejný obstarávateľ má verejné prostriedky vynakladať efektívne a hospodárne. Takéto
navyšovanie cien, ktoré v súčasnosti na trhu pokračuje spôsobí, že zmluvy začnú meniť svoj charakter
(enormným navyšovaním zmluvných cien, ktoré môžu presahovať povolené navýšenia)a vtedy môže dôjsť k
porušeniu zákona o verejnom obstarávaní.
Preto prosíme o usmernenie, ako na danú situáciu nazerá Úrad pre verejné obstarávanie a ako by
mal verejný obstarávateľ v tomto prípade postupovať.“
V predmetnej veci Vám poskytujeme nasledovné metodické usmernenie.
V úvode uvádzame, že úrad si plne uvedomuje, že situácia akej už vyše roka čelíme neustále
prináša okolnosti vyžadujúce si zmenu pôvodných plánov. Uvedomuje si aj to, že predovšetkým počas
minulého roka s presahom do tohoto roka sa ukázali určité nedostatky fungovania trhu s vplyvom aj v
oblasti stavebníctva.
Zároveň však dávame do pozornosti, že podľa § 147
písm. h) zákona o verejnom obstarávaní úrad usmerňuje metodicky účastníkov procesu verejného
obstarávania. Metodická činnosť úradu sa v zásade obmedzuje na poskytnutie všeobecných odpovedí,
resp. návodov na riešenie otázok, ktoré môžu spôsobovať aplikačné problémy v praxi. V súvislosti s
Vašou otázkou zdôrazňujeme, že ak by úrad v rámci metodického usmerňovania „odporúčal“ účastníkom
procesu verejného obstarávania vykonať určitý úkon, takýmto usmernením by sa mohol dostať do kolízie
so svojimi kompetenciami vykonávať dohľad nad verejným obstarávaním. Uvedená činnosť by kolidovala s
dohľadovou právomocou úradu, ktorý by v prípade nahrádzania rozhodnutí verejných obstarávateľov v
podstate kontroloval sám seba.
Taktiež upozorňujeme, že metodické usmernenie úradu nepredstavuje právne záväzný výklad
zákona o verejnom obstarávaní, ani individuálny
správny akt s konštitutív