Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Neutralizácia výhod pôvodného poskytovateľa služieb
Dátum: Rubrika: Články
Vo verejnom obstarávaní sa vyskytujú medzi záujemcami a uchádzačmi rôzne rozdiely, ktoré niekedy bránia účinnej hospodárskej súťaži. Jedným z takýchto prípadov býva účasť pôvodného poskytovateľa služieb vo verejnom obstarávaní, ktorý z rôznych dôvodov má pred ostatnými záujemcami a uchádzačmi náskok alebo výhody, ktoré vyplývajú z jeho predchádzajúceho plnenia. Takýto stav je prirodzene nežiaduci pre vznik účinnej hospodárskej súťaže, a tak niekedy treba prijať opatrenia na neutralizáciu takýchto výhod.
Verejné obstarávanie spočíva na princípoch, ako je princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie hospodárskych subjektov, princíp transparentnosti, princíp proporcionality a princíp hospodárnosti a efektívnosti. Tieto princípy majú zabezpečiť okrem iného, aby všetky hospodárske subjekty mali rovnaké podmienky vo verejnom obstarávaní a aby verejní obstarávatelia postupovali spôsobom, ktorý je zákonný, primeraný a nediskriminačný.
Obzvlášť významný je v súvislosti s neutralizáciou výhod pôvodného poskytovateľa služieb práve princíp rovnakého zaobchádzania. Tento princíp spočíva v tom, že verejný obstarávateľ má pristupovať ku všetkým uchádzačom alebo záujemcom rovnako, pričom nemôže žiadneho z nich zvýhodňovať alebo znevýhodňovať oproti iným uchádzačom alebo záujemcom v rovnakom postavení. Možno konštatovať, že tento princíp zahŕňa vo svojej podstate rovnosť príležitostí pre všetkých uchádzačov a záujemcov. Súdny dvor EÚ v rozsudku z 3. marca 2005 vo veciach Fabricom SA proti Belgickému kráľovstvu, C-21/03 a C-34/03 uviedol, že podľa ustálenej judikatúry zásada rovnosti zaobchádzania vyžaduje, aby sa s porovnateľnými situáciami nezaobchádzalo rozdielne a s rozdielnymi situáciami rovnako, ibaže by takéto zaobchádzanie bolo objektívne odôvodnené.
Pod uvedeným pôvodným poskytovateľom služieb je myslená v tomto článku druhá zmluvná strana, ktorá poskytovala alebo stále poskytuje plnenie na základe rovnakej, resp. veľmi podobnej zmluvy pre toho istého verejného obstarávateľa. Tieto situácie môžu zahŕňať aj poskytovanie plnenia subdodávateľsky, t.j. keď plnil daný hospodársky subjekt kľúčovú časť predchádzajúcej zmluvy, ale nebol zodpovedný za úplné splnenie predmetu zmluvy.
Výhoda pôvodného poskytovateľa služieb je v postupoch verejného obstarávania častým fenoménom. Vo verejnom obstarávaní prirodzene vznikajú situácie, keď sa pôvodný poskytovateľ služieb zapája do verejného obstarávania s náskokom a rôznymi výhodami oproti iným uchádzačom alebo záujemcom, ktoré vyplývajú z jeho predchádzajúceho plnenia. Pôvodní poskytovatelia služieb rozumejú požiadavkám konkrétnej zmluvy, sú si vedomí toho, kde vznikajú riziká pri plnení, môžu byť lepšie pripravení začať poskytovať plnenie, prípadne môžu mať pripravený kvalifikovaný a skúsený tím. Zároveň náklady pôvodných poskytovateľov služieb môžu byť niekedy nižšie najmä kvôli kombinácií uvedených dôvodov.
Na úvod možno poukázať na skutočnosť, že smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ z 26. februára 2014 o verejnom obstarávaní a o zrušení smernice 2004/18/ES (ďalej len "smernica 2014/24/EÚ") a zákon č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZVO") upravuje postup, ako postupovať v prípade predbežného zapojenia uchádzačov a záujemcov do prípravy verejného obstarávania. Ide však o odlišnú situáciu, ktorá spočíva v povinnosti prijať primerané opatrenia, aby sa zapojením uchádzačov alebo záujemcov do prípravy verejného obstarávania nenarušila hospodárska súťaž. Otázka, ako postupovať v prípade, keď pôvodný poskytovateľ služieb má spomínané výhody vo verejnom obstarávaní, smernica 2014/24/EÚ ani ZVO neupravuje. Skôr uvedené avšak neznamená, že verejný obstarávateľ v súlade s princípmi verejného obstarávania nemôže prijať opatrenia na neutralizáciu spomínaných výhod pôvodného poskytovateľa služieb a ako bude uvedené ďalej v článku, v určitých situáciách je tak aj povinný urobiť.
ROZSUDOK SÚDNEHO DVORA EÚ Z 12. MARCA 2008 VO VECI EVROPAIKI DYNAMIKI, T-345/03
Spoločnosť Evropaiki Dynamiki žalovala Európsku komisiu a žiadala zrušiť jej rozhodnutie, ktorým Komisia zadala zákazku týkajúcu sa vývoja a poskytovania služieb pre informačný systém s názvom CORDIS. Evropaiki Dynamiki tvrdila, že Európska komisia porušila zásady rovnakého zaobchádzania a tr
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.