Cieľom tohto článku je preskúmať možnosti využitia opcií ako nástroja pre verejných obstarávateľov na fixáciu cien v čase. Článok sa zameriava na analýzu právnych a finančných aspektov implementácie opcií do verejného obstarávania, identifikáciu potenciálnych rizík a výziev, a návrh opatrení na ich minimalizáciu. Cieľom je predstaviť opcie ako hodnotný doplnok k existujúcim metódam obstarávania.
V súčasnom globalizovanom svete čelia trhy s komoditami, energiami a menami neustálym výkyvom a neistote. Geopolitické napätie, prírodné katastrofy, zmeny v dopyte a ponuke, ako aj inflačné tlaky prispievajú ku kolísaniu cien, ktoré majú významný vplyv na verejné financie. Verejní obstarávatelia, ako subjekty zodpovedné za efektívne a hospodárne nakladanie s verejnými prostriedkami, sú tak konfrontovaní s výzvou zabezpečiť stabilitu cien tovarov a služieb, ktoré sú nevyhnutné pre chod štátu a samospráv. Vzhľadom na dynamický charakter trhov treba hľadať inovatívne nástroje a stratégie, ktoré verejným obstarávateľom umožnia efektívnejšie riadiť riziká spojené s kolísaním cien. Tradičné metódy obstarávania, ako sú zmluvy s pevne stanovenými zmluvnými cenami, nemusia vždy postačovať na ochranu pred neočakávanými nárastmi cien, čo môže viesť k prekročeniu rozpočtu, obmedzeniu verejných služieb alebo k sporom s dodávateľmi.
Jedným z takýchto inovatívnych nástrojov, ktorý sa v posledných rokoch dostáva do popredia v kontexte riadenia cenového rizika,
je opcia
. Opcia, konkrétne "call opcia", predstavuje finančný kontrakt,
ktorý verejnému obstarávateľovi dáva právo, ale nie povinnosť, nakúpiť určité množstvo tovarov alebo služieb za vopred stanovenú cenu (realizačnú cenu) do určitého dátumu (dátum expirácie opcie)
. [6] Využitie opcií umožňuje verejným obstarávateľom zabezpečiť sa proti potenciálnemu nárastu cien a zároveň využiť prípadné poklesy cien na trhu. Opcie sa dajú rozdeliť podľa rôznych kritérií, napríklad podľa práva, ktoré poskytujú (call a put opcie), doby uplatnenia (európske a americké opcie) alebo podkladového aktíva (akciové, komoditné a menové opcie). [5] V trhovej ekonomike je pritom bežné, že podnikateľské subjekty využívajú rôzne finančné nástroje na riadenie rizika, medzi ktoré patria aj opcie. Ak sa teda osvedčené postupy a nástroje úspešne využívajú v podnikateľskom prostredí, je legitímna otázka, prečo by sa nemohli využiť aj pri hospodárení s verejnými financiami, samozrejme s prihliadnutím na špecifiká verejného sektora.
SÚČASNÝ STAV A VÝZVY VEREJNÉHO OBSTARÁVANIA
Štandardne zaužívané metódy verejného obstarávania, často založené na princípe najnižšej ceny alebo ekonomicky najvýhodnejšej ponuky, sa v kontexte volatility trhov a neustálych cenových zmien ukazujú ako nedostatočné. Pevné zmluvy, ktoré sú bežným nástrojom pri obstarávaní tovarov a služieb, síce poskytujú istotu ceny v čase uzavretia zmluvy, ale zároveň neumožňujú flexibilne reagovať na prípadný nárast cien počas trvania zmluvného vzťahu.
V extrémnych situáciách, ako bola napríklad nedávna energetická kríza alebo nedostatok surovín spôsobený geopolitickými udalosťami, sa ukázalo, že pevné zmluvy nepostačujú na ochranu verejných rozpočtov pred prudkým nárastom cien. Verejní obstarávatelia boli nútení hľadať alternatívne riešenia, ako napríklad dodatky k zmluvám, ktoré však často viedli k sporom s dodávateľmi a zvýšeným nákladom, resp. boli v rozpore so zákonom č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZVO"). [1]
Existujúce nástroje na riadenie cenového rizika vo verejnom obstarávaní, ako sú rámcové dohody alebo indexácia cien, majú svoje limity. Rámcové dohody síce umožňujú flexibilnejší nákup tovarov a služieb počas určitého obdobia, ale nezaručujú stabilnú cenu, pretože tá sa môže meniť v závislosti od aktuálnej trhovej situácie. Indexácia cien, ktorá spočíva v úprave ceny na základe vopred stanoveného indexu (napr. index spotrebiteľských cien), môže byť efektívna v stabilnom prostredí, ale v prípade prudkých a neočakávaných cenových skokov nemusí dostatočne chrániť verejné financie. Taktiež treba zdôrazniť, že indexácia prenáša riziko z verejného obstarávateľa na dodávateľa, ktorý si toto riziko nechá zaplatiť vo zvýšenej cene.
Vzhľadom na uvedené skutočnosti je zrejmé, že verejné obstarávanie sa musí adaptovať na nové výzvy trhového prostredia a hľadať inovatívne nástroje, ktoré umožnia efektívnejšie riadiť cenové riziko a zabezpečiť stabilitu verejných rozpočtov. Potrebná je zmena myslenia a prístupu k obstarávaniu, ktorá zohľadní dynamický charakter trhov a umožní verejným obstarávateľom flexibilnejšie reagovať na cenové zmeny.
OPCIA AKO NÁSTROJ PRE FIXÁCIU CENY
V kontexte verejného obstarávania, kde je hospodárnosť a efektívne riadenie verejných financií kľúčové, riadenie cenového rizika sa stáva čoraz dôležitejším. Jedným z nástrojov, k
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).