Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Pohľad Európskej komisie na vplyv smerníc o verejnom obstarávaní z roku 2014
Dátum: Rubrika: Články
Verejné obstarávanie predstavuje kľúčový nástroj pre fungovanie hospodárstva Európskej únie. Verejné orgány v EÚ ročne vynaložia približne 15% HDP na nákup tovarov, služieb a stavebných prác, pričom na štvrtinu týchto výdavkov sa vzťahujú pravidlá EÚ s priemernou ročnou hodnotou 616 miliárd eur. Tieto pravidlá sú preto nevyhnutné na zabezpečenie efektívneho investovania verejných prostriedkov, dosahovanie politických cieľov a predchádzanie korupcii a praktikám narúšajúcim hospodársku súťaž. V roku 2014 boli prijaté tri kľúčové smernice (2014/23/EÚ o koncesiách, 2014/24/EÚ o verejnom obstarávaní a 2014/25/EÚ o obstarávaní v odvetviach sieťových služieb), ktoré mali za cieľ zjednodušiť postupy, zvýšiť flexibilitu, podporiť strategické ciele a zlepšiť prístup na trh, najmä pre malé a stredné podniky (MSP). Európska komisia nedávno zverejnila hodnotenie týchto smerníc za obdobie rokov 2016 až 2024, ktorého závery poukazujú na čiastočný úspech reformy a identifikujú kľúčové výzvy, ktorým súčasný rámec čelí. Tento článok sumarizuje najdôležitejšie zistenia tejto evaluácie. V nasledujúcom texte predkladáme spracovanie hodnotenia Európskej komisie, v ktorom zhodnotila vplyv smerníc na verejné obstarávanie. [1] Článok sa opiera o pracovné dokumenty Komisie a prináša autentický pohľad na výsledky desaťročného fungovania modernizovaného rámca verejného obstarávania v praxi.
HLAVNÉ ZISTENIA HODNOTENIA
Hodnotenie Európskej komisie bolo postavené na piatich hlavných kritériách: účinnosť, efektívnosť, súdržnosť, relevantnosť a pridaná hodnota EÚ. Závery v jednotlivých oblastiach odhaľujú zmiešaný obraz o dosiahnutých výsledkoch.
1. Účinnosť: Ciele dosiahnuté len čiastočne
Rozsah pôsobnosti a právna istota
Jedným z hlavných cieľov smerníc bolo zvýšenie právnej istoty pre verejných obstarávateľov a hospodárske subjekty. Hodnotenie konštatuje, že tento cieľ nebol plne dosiahnutý. Napriek snahám o kodifikáciu judikatúry a zavedenie nových definícií pretrvávajú ťažkosti pri výklade kľúčových pojmov ako "verejná zákazka" alebo "subjekt verejného práva". Podrobnejšia analýza odhalila štyri obzvlášť problematické oblasti, ktoré spôsobujú značnú právnu neistotu v praxi, a to aj na Slovensku:
-
Spolupráca vo verejnom sektore (tzv. in-house):
Smernice z roku 2014 sa pokúsili kodifikovať rozsiahlu judikatúru Súdneho dvora EÚ týkajúcu sa tzv. in-house vzťahov, teda zákaziek zadávaných medzi subjektmi vo verejnom sektore bez súťaže. Cieľom bolo objasniť, kedy je takýto postup legitímny a kedy už predstavuje obchádzanie pravidiel hospodárskej súťaže. Hodnotenie Komisie však ukazuje, že tento cieľ sa nedosiahol. Najmä menšie samosprávy často vyjadrujú právnu neistotu pri posudzovaní podmienok, ako je miera kontroly nad obstarávanou entitou alebo kvantifikácia jej činností na otvorenom trhu. K zložitosti prispieva aj nová judikatúra, ktorá otvára otázky o súlade in-house zadávania s pravidlami hospodárskej súťaže. Nesprávna aplikácia týchto pravidiel je navyše často odhaľovaná pri auditoch projektov financovaných z fondov EÚ.-
Dôvody na vylúčenie:
Smernice zaviedli komplexný systém obligatórnych a fakultatívnych dôvodov na vylúčenie hospodárskych subjektov z verejného obstarávania. Hoci cieľom bolo posilniť integritu a boj proti korupcii, implementácia týchto pravidiel sa ukázala ako problematická. Hodnotenie Komisie potvrdzuje, že práve dôvody na vylúčenie patrili medzi najčastejšie oblasti, v ktorých boli voči členským štátom vedené konania o porušení povinnosti pre nesprávnu transpozíciu. Správne posúdenie, či u uchádzača existuje dôvod na vylúčenie a či prijal dostatočné nápravné opatrenia (tzv. self-cleaning), predstavuje pre verejných obstarávateľov značnú administratívnu a právnu záťaž.-
Nezvyčajne nízke ponuky:
Posudzovanie nezvyčajne nízkych ponúk je ďalšou oblasťou, ktorú členské štáty identifikovali ako nejasnú a problematickú. Smernice ukladajú verejným obstarávateľom povinnosť takéto ponuky identifikovať a požiadať uchádzača o vysvetlenie. Automatické vylúčenie takejto ponuky bez riadneho preskúmania nie je prípustné. Tento proces je však v praxi náročný, vyžaduje si dôkladnú analýzu poskytnutých vysvetlení a často vedie k právnym sporom. Verejní obstarávatelia čelia dileme medzi rizikom prijatia ponuky, ktorá je nerealistická a ohrozuje plnenie zmluvy, a rizikom nezákonného vylúčenia uchádzača.-
Využívanie kapacít iných subjektov (tzv. tretích osôb):
Hodnotenie Komisie potvrdzuje, že aj táto oblasť je zdrojom značnej právnej neistoty. Smernice umožňujú uchádzačom preukazovať splnenie podmienok účasti (napr. ekonomickú alebo technickú spôsobilosť) prostredníctvom kapacít tretích osôb. Táto flexibilita, ktorá má pomáhať najmä menším podnikom, však v praxi prináša komplikácie. Verejní obstarávatelia majú problémy správne overiť, či bude mať uchádzač kapacity tretej osoby skutočne k dispozícii počas plnenia zmluvy. Zásadný problém nastáva, ak samotná tretia osoba nespĺňa podmienky účasti alebo sa na ňu vzťahuje niektorý z dôvodov na vylúčenie. Judikatúra Súdneho dvora EÚ potvrdila, že v takom prípade nie je možné automaticky vylúčiť uchádzača, ale mu treba umožniť nahradenie problematickej tretej osoby. Tento postup však predlžuje a administratívne zaťažuje proces vyhodnocovania ponúk.Zjednodušenie a flexibilita postupov
Smernice mali zjednodušiť a sprehľadniť postupy verejného obstarávania. V praxi sa však tento cieľ naplnil len čiastočne. Hoci mali verejní obstarávatelia na výber zo šiestich rôznych postupov, v drvivej väčšine prípadov sa naďalej využívalo
otvorené konanie
, ktorého podiel vzrástol zo 73% (v rokoch 2006 - 2010) na
82%
(v rokoch 2017 - 2024). Využívanie iných, flexibilnejších postupov, ako je rokovacie konanie, zostalo nízke.Z hľadiska dĺžky trvania procesov sa priemerný čas od predloženia ponúk do zadania zákazky predĺžil z 58 na 62 dní. Viac ako polovica respondentov z radov verejných orgánov a podnikov v prieskume uviedla, že smernice neviedli k jednoduchším pravidlám, pričom mnohí poukázali na zvýšenú zložitosť v dôsledku tzv. "gold-platingu", teda pridávania dodatočných vnútroštátnych požiadaviek nad rámec smerníc.
Digitalizácia: Krok vpred s vážnymi nedostatkami
Prechod na plne elektronické verejné obstarávanie (eProcurement) bol jedným z pilierov reformy a hodnotenie Komisie potvrdzuje, že je vnímaný prevažne pozitívne. Respondenti v prieskume sa zhodli, že digitalizácia pomohla znížiť administratívnu záťaž (42%) a zrýchliť procesy (38%). Členské štáty, ktoré investovali do moderných eProcurement platforiem, hlásia vyššiu efektivitu, lepšiu transparentnosť a ľahší prístup pre MSP.
Napriek tomu hodnotenie poukazuje na dva zásadné problémy, ktoré bránia plnému využitiu potenciálu digitalizácie:
1.
Zlyhanie Jednotného euró
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.